تزیین ریشه فرش با استفاده از راهکارهایی برای افزایش دوام فرش!

زمانی که به دنبال زیباسازی محیط خانه خود هستید، توجه به فرش‌های شما به عنوان بخشی از دکوراسیون اهمیت بسیاری دارد. در کنار راهکارهایی مانند خرید فرش‌های فانتزی، تزیین ریشه‌های فرش شما می‌تواند کمکی باشد تا زیبایی بیشتری را به دکوراسیون خود ببخشید. در این بخش به سراغ بهترین  راهکارها برای تزیین ریشه‌های فرش رفته‌ایم. راهکارهایی که علاوه بر تزیین ریشه فرش، ترفندی برای ریشه‌های فرش است تا دوام بیشتری نیز داشته باشند. در ادامه با 4 مورد از بهترین راهکارهای تزیین ریشه‌های فرش آشنا خواهید شد.

1. طرز گره زدن ریشه فرش ماشینی

گره زدن ریشه  فرش ماشینی و دستباف، به عنوان یکی از راهکارهایی شناخته می‌شود که به مرتب بودن دائمی آن کمک می‌کند. یکی از قدیم‌ترین روش‌ها برای تزیین ریشه فرش، گره زدن آن است. از قدیم الایام به منظور جلوگیری از پیچ و تاب خوردن ریشه فرش، آن‌ها را بهم گره می‌زدند. به این ترتیب ریشه فرش مرتب می‌ماند و شکلی منظم به خود می‌گرفت.

گره زدن ریشه فرش، در مدل‌های بسیار مختلف و متنوعی رواج دارد. در هر فرهنگی، گره زدن ریشه فرش، به نوعی شیوع پیدا کرده است. بااین‌حال دو گره به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین انواع تزیین فرش در ایران باستان شناخته شده است. تزیینی که امروزه نیز همچنان رواج دارد و فرش‌های بسیاری به وسیله این روش، زیبایی بیشتری را کسب می‌کنند.

2. روش‌های مختلف برای بافت تزیینی ریشه فرش

یکی از بهترین روش‌ها برای تزیین ریشه فرش، استفاده از بافت تزیینی ریشه فرش است. بافت تزیینی ریشه فرش، می‌تواند با استفاده از روش‎های مخلتفی صورت گیرد. یکی از روش‌ها استفاده از بافت تزیینی ریشه فرش به صورت دستی است. بافتن ریشه‌های فرش به صورت دستی، می‌تواند زمان زیادی بگیرد. بااین‌حال، بافتی بسیار شکیل و زیبا را به همراه دارد. این بافت نیز مانند هر بافت دیگری، ریزه‌کاری‌های خاص خود را به همراه دارد و نیازمند صبر و حوصله بسیار است.

البته اگر می‌خواهید زیبایی استفاده از بافت تزیینی ریشه فرش را در خانه خود داشته باشید و این کار برای شما سخت است، استفاده از دستگاه‌های بافت فرش نیز ممکن است. با مراجعه به فرش‌بافی، می‌توانید از بافت تزیینی ریشه فرش به صورت ماشینی استفاده کنید. به این ترتیب، فرشی تمیز و مرتب با ریشه‌های بافته شده خواهید داشت که دوام بیشتری را نسبت به فرش قبلی شما خواهد داشت.

روش‌های مختلف برای بافت تزیینی ریشه فرش

3. تزیین ریشه فرش با کش چهل گیس

امروزه راهکارهای جدید و بسیاری برای بافت و تزیین ریشه فرش به وجود آمده است. هنرمندان و افراد علاقه‌مند به تزیین ریشه‌های فرش، استفاده از کش موی هل گیس را نیز برای مرتب کردن ریشه‌های فرش باب کرده‌اند. به وسیله کش‌های رنگی یا مشکی چهل گیس، می‌تواند ریشه‌های فرش خود را مرتب و زیبا کنید. برای این کار تنها نیاز به تعدادی کش چهل گیس دارید.

تزیین ریشه فرش با کش چهل گیس بسیار ساده است. تنها لازم است تا تعداد مشخصی از ریشه‌های فرش را در داخل چهل گیس قرار داده و کش را گره بزنید. البته به یاد داشته باشید که این کار را به صورت مرتب و مساوی انجام دهید. به این ترتیب، تزیین ریشه‌های فرش شما بسیار دقیق خواهد بود و بافت تزیینی زیبایی را بر روی ریشه فرشتان ایجاد می‌کند. بافتی بسیار ساده که از خراب شدن ریشه فرش در زمان جارو کشیدن جلوگیری خواهد کرد و دوام بیشتری برای فرش شما به همراه می‌آورد.

تزیین ریشه فرش با کش چهل گیس

4. استفاده از کاور ریشه برای ماندگاری بیشتر

اگر تنها به دنبال ماندگاری ریشه‌های فرش خود هستید و علاقه‌ای به تزیین ریشه‌های فرش خود و ایجاد بافت بر روی آن‌ها ندارید، استفاده از کاور ریشه انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. به وسیله استفاده از کاور ریشه، دوام و استحکام بیشتری برای فرش خود به وجود می‌آورید. ضمن اینکه ریشه‌های فرش شما برای طولانی مدت در مقابل خاک و فرسایش قرار نمی‌گیرند و تمیز باقی خواهند ماند. به این ترتیب، نیازی به شستن ریشه‌های فرش شما نخواهد بود.

البته توجه داشته باشید که برای دوام بیشتر فرش شما، لازم است تا کاور ریشه فرش خود را هرازگاهی درآورده و روی ریشه‌ها را جارو بکشید. به این ترتیب، خاک موجود بر روی ریشه‌های فرش را از بین برده و دوام بیشتری برای ریشه‌های فرش و درنتیجه تمام فرش به وجود می‌آورید.

استفاده از کاور ریشه برای ماندگاری بیشتر

آخرین نکات درباره تزیین ریشه فرش

امروزه راهکارهای بسیاری برای تزیین ریشه فرش وجود دارند. راهکارهایی که ترفندی برای ریشه‌های فرش هستند تا دوام بیشتری در فرش به وجود آید. در این مقاله با بررسی راهکارهای مختلف تزیین ریشه‌های فرش، تلاش کردیم تا شناخت بیشتری را نسبت به این راهکارها به وجود آوریم. امید است با خواندن 4 روش بیان شده در این مقاله، بتوانید به شکل بهتری نحوه چیدمان فرش در منزل خود را تغییر داده، ریشه‌های فرش خود را تزیین کرده و دوام بیشتری را برای آن‌ها به وجود آورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *