راهکاری مناسب برای تا زدن فرش ماشینی

فرش به عنوان یک وسیله ضروری در بین لوازم خانه شناخته می‌شود. محصولی که در ایران در بافت‌ها و طرح و رنگ‌های بسیار مختلف و متفاوتی وجود دارد. بهترین انواع این محصول، به برخی از شهرهای ایران مانند تبریز و مشهد نسبت داده می‌شود. از همین رو بسیاری از افراد ممکن است خرید خود از فرش را به سفر خود موکول کرده و نیاز به گذاشتن فرش در چمدان داشته باشند. ضمن اینکه در بسیاری از موارد، لازم است تا فرش‌های اضافی را جمع کرد یا برای جابه‌جایی آن‌ها را کنار گذاشت.

در این شرایط، نحوه صحیح تا زدن فرش ماشینی اهمیت پیدا می‌کند. این یکی از موضوعاتی است که پیش از خرید و انتخاب فرش مدرن مورد نظر خود باید نسبت به آن توجه داشته باشید. در این بخش، به سراغ یکی از بهترین راهکارها و مراحل نحوه تا زدن فرش رفته‌ایم. روشی که بتواند تا زدن فرش با کمترین زمان و با بهترین روش را برای شما به همراه داشته باشد و کمترین میزان آسیب را به فرش شما برساند.

مراحل نحوه صحیح تا زدن فرش ماشینی

روش تا زدن فرش، مانند هرکار دیگری به روش‌های مختلفی انجام می‌‌شود. کاری که درست انجام دادن آن می‌تواند بر روی سلامت فرش در حین جابه‌جایی تاثیر بسیاری داشته باشد. در این بخش و در ادامه، در قالب 7 مرحله، نحوه صحیح تا زدن فرش ماشینی را بیان خواهیم کرد:

نحوه تا زدن فرش ماشینی

1. آماده‌سازی اولیه فرش بر روی سطح صاف:

در اولین قدم از تا زدن فرش ماشینی، ابتدا لازم است تا فرش را بر روی یک سطح صاف باز کنید. پس از آن، مطمئن شوید که فرش سطحی کاملا صاف داشته و کاملا بر روی زمین قرار گرفته است.

2. قرار دادن فرش در مکان مورد نظر برای تا زدن:

تا زدن فرش را در فضایی که قرار است پس از آن، فرش را نگهداری کنید، آغاز کنید. فرش را در مکانی که می‌خواهید قرار دهید، بگذارید. در این مرحله، ممکن است نیاز باشد آن را تا حدی جابجا کنید تا در موقعیت دقیق برای تا زدن فرش قرار گیرد.

3. باز کردن نصفی از فرش:

ابتدا نیمی از فرش را باز کرده و فرش را روی زمین پهن کنید. از کناره‌های فرش بگیرید و تمامی چین‌ها و چروک‌های موجود در فرش را صاف کنید. به این ترتیب، برای تا زدن روش، آن را تنظیم می‌کنید.

4. تراز کردن فرش با مقیاس:

از یک مقیاس یا خطوط راهنما استفاده کنید تا فرش را به حالتی کاملا تراز درآورید. به این ترتیب، مطمئن شوید که به طور مثال فرش کلاسیک به طور یکنواخت و بدون انحراف‌های زیادی از یک خط تراز قرار دارد.

5. گستراندن قسمت دیگر:

پس از انجام 4 مرحله از نحوه صحیح تا زدن فرش ماشینی، لازم است تا نیم دیگر از فرش را باز کرده و به همان روش قبلی، آن را گسترده کرده، چین‌ها را تنظیم و مرتب کنید.

6. جارو کشیدن فرش:

پیش از آن که به مرحله نحوه تا زدم فرش ماشینی برسید، حتما لازم است تا فرش خود را تمیز کنید. ممکن است شما برای مدتی طولانی بخواهید فرش را کنار بگذارید. در صورتی که این موضوع صحت دارد، حتما لازم است تا به دقت، فرش خود را جارو کشیده و لکه‌های موجود بر روی فرش را از بین ببرید. اگر قصد شست‌وشوی فرش را دارید، قطعا میزان تمیزی فرش بیشتر خواهد بود. البته باید دقت داشته باشید که شست‌وشوی فرش پیش از تا زدن فرش، نیاز به خشک شدن کامل فرش دارد. در صورتی که فرش را پیش از خشک شدن کامل، تا بزنید، ممکن است فرش شما پوسیده شده و به مرور زمان، با سرعت بیشتری از بین برود.

حتما بخوانید: اصول نگهداری از فرش ماشینی

7. نحوه صحیح تا زدن فرش ماشینی:

با دقت و تمرکز اقدام به تا زدن فرش کنید. از یک طرف فرش را برداشته و آن را به طرف دیگر باز کنید. در این فرآیند، تا به تا بر روی زمین خورده و به محل اصلی خود برمی‌گردد.

8. تنظیم نهایی فرش تا زده:

پس از تا زدن فرش ماشینی، مطمئن شوید که همچنان درست تراز شده است و هیچ چینی در حین تا زدن فرش، به وجود نیامده است. اگر لازم است، تنظیمات نهایی فرش ماشینی را انجام دهید.

9. استفاده از روکش‌ها یا پایه‌ها:

در برخی موارد، استفاده از روکش فرش یا پایه برای زیر فرش در حین تنظیم و تا زدن فرش، می‌تواند به ثبات و دوام فرش کمک کرده و از لغزش آن در حین تا زدن نیز جلوگیری کند.

نحوه تا زدن فرش دستباف

مراحلی که در بالا بیان شدند، مربوط به نحوه صحیح تا زدن فرش ماشینی بود. بااین‌حال، ممکن است شما نیاز به راهنمایی برای نحوه تا زدن فرش دستباف داشته باشید. باید توجه که تمامی مراحل برای نحوه تا زدن فرش دستباف نیز مشابه به فرش ماشینی است. بااین‌حال، عموما فرش دستباف وزن بیشتری داشته و حساسیت‌های رنگ و طرح آن نیز بیشتر است. ضمن اینکه قیمت و هزینه بیشتری دارد. از همین رو، برای انجام درست و اصولی نحوه تا زدن فرش دستباف، بهتر است تا از متخصصین این حوزه کمک بگیرید یا به وسیله ماشین تا زدن فرش، این کار را انجام دهید.

البته اگر می‌خواهید خود این کار را پیش ببرید، حتما از نیروی دیگران نیز کمک گرفته و به صورت چندنفره این مسیر را پیش ببرید.

بیشتر بخوانید: راه های شناخت بهترین فرش ماشینی

آخرین نکات درباره روش تا زدن فرش

برای آن که بتوانید، به بهترین شکل ممکن فرش خود را جابه‌جا کنید، استفاده از نحوه صحیح تا زدن فرش ماشینی اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله با بررسی مهم‌ترین نکات درباره تا زدن فرش ماشینی، تلاش کردیم تا به شما اطلاعات مختصر و کاملی را بدهیم. امید است با استفاده از این اطلاعات بتوانید به بهترین شکل ممکن، فرش خود را تا بزنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *