راهنمای اصول نگهداری از فرش ماشینی

پس از انتخاب و خرید بهترین فرش برای دکوراسیون خودتان، یکی از اصول مهم برای افزایش طول عمر فرش، اصول نگهداری از فرش ماشینی است. این روزها با افزایش قیمت انواع لوازم خانگی، چگونگی نگهداری از آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. از همین رو، نگهداری از فرش ماشینی نیز اهمیت خاص خود را دارد.

اگر شما نیز از افرادی هستید که به تیمز نگه داشتن فرش خود اهمیت می‌دهید و به دنبال افزایش میزان دوام فرش ماشینی هستید، باید حتما نسبت به روش نگهداری فرش ماشینی آگاهی کافی و لازم را داشته باشید. در این بخش و در ادامه تلاش کرده‌ایم تا درباره 7 مورد از مهم‌ترین اصول نگهداری از فرش ماشینی توضیحاتی را ارائه کنیم. توضیحاتی که به شما کمک کند تا در انواع مختلف فرش ماشینی و مدل‌های متفاوت نگهداری، بتوانید طول عمر فرش ماشینی خود را افزایش دهید.

1. چگونگی نگهداری فرش ماشینی لوله شده

یکی از موضوعات مهمی که درباره اصول نگهداری از فرش ماشینی وجود دارد، نگهداری از فرشی است که استفاده نداشته و کنار گذاشته می‌شود. زمانی که قرار است تا فرش خود را جمع کنید، حتما باید توجه داشته باشید که اصول نگهداری فرش ماشینی لوله شده را رعایت نمایید. در غیر این صورت ممکن است با بیدزدگی فرش و پوسیدگی فرش در درازمدت مواجه شوید.

  • در اولین قدم از نگهداری فرش ماشینی لوله شده، حتما فرش را بشویید. شستن فرش کمک می‌کند تا در مدت زمان جمع بودن آن، کمتر حشره‌ای به سراغ فرش شما برود.
  • با استفاده از موادی چون نفتالین در کنار فرش، دوام فرش را در مدت زمان نگهداری افزایش دهید. روش استفاده از نفتالین در فرش به این گونه است که قرص نفتالین را در کنار فرش بگذارید تا حشرات و بیدزدگی فرش، موجب آسیب به آن نشود.
  • نحوه لوله کردن فرش نیز در نگهداری فرش ماشینی لوله شده اثرگذار است. با کم کردن میزان فضا در بین فرش و بوبه کردن درست فرش، می‌توانید دوام فرش را افزایش دهید. ضمن اینکه فرش نیز فضای کمتری را اشغال خواهد کرد.
  • پس از لوله کردن اصولی فرش، حال لازم است تا فرش را در یک پارچه تمیز و ترجیحا روشن بپیچید. حتما نسبت به تمیز بودن پارچه وجه لازم را داشته باشید.
  • برای جلوگیری از پوسیدگی فرش، حتما فرش را در محیطی به دور از رطوبت قرار دهید.
  • اگر به فکر نگهداری فرش به مدت طولانی هستید، توجه داشته باشید که نیاز است تا هرچند وقت یکبار، فرش لوله شده را باز کرده تا هوا در آن جریان پیدا کند. پس از آن لازم است تا دوباره تمامی مراحل بالا را اجرا نمایید.

نگهداری فرش ماشینی لوله شده

2. روش نگهداری فرش ماشینی در انبار

یکی از موضوعات مهم، محل نگهداری فرش به مدت طولانی است. برای نگهداری از فرش ماشینی در انباری، حتما نسبت به دما و میزان رطوبت فرش حساس باشید. ممکن است بالا بودن میزان رطوبت انباری موجب حضور حشرات و ایجاد بیدزدگی فرش ماشینی شود. ضمن اینکه رطوبت می‌تواند تاروپود فرش را نیز تحت تاثیر قرار داده و پوسیدگی فرش و کیسی فرش را به همراه داشته باشد.

3. از بین بردن رطوبت برای نگهداری از فرش

یکی از موضوعات مهم در بین اصول نگهداری از فرش ماشینی، توجه به از بین بردن میزان رطوبت فرش برای نگهداری دائمی از آن است. رطوبت به سادگی می‌تواند موجب پوسیدگی فرش شود. از همین رو پس از آن که فرش خود را شستید، لازم است تا حتما به خوبی آن را خشک کنید. بهتر است تا فرش را مقابل آفتاب قرار دهید یا با استفاده از وسایل گرمایشی سرعت خشک شدن آن را بالا ببرید. کمتر از 12 ساعت بودن زمان خشک شدن، موضوعی است که می‌تواند اهمیت داشته باشد.

4. وجود تهویه هوای مناسب در خانه

در کنار کم بودن میزان رطوبت، توجه به تهویه مناسب در فضای نگهداری از فرش ماشینی نیز اهمیت بسیاری دارد. نگهداری فرش به مدت طولانی نیازمند داشتن دمایی مناسب با کمترین میزان رطوبت است. این موارد می‌تواند از پوسیدگی فرش جلوگیری کرده و دوام و استحکام بیشتری را برای فرش ماشینی به همراه داشته باشد.

5. تمیز کردن فرش از گردوخاک با جاروبرقی کشیدن درست

زمانی که درباره اصول نگهداری از فرش ماشینی صحبت می‌کنیم، موضوع شامل نگهداری روزانه نیز می‌شود. نگهداری روزانه و دائمی از فرش ماشینی می‌تواند شامل تمیز نگه داشتن فرش از گردوخاک شود. به وسیله جاروکشیدن مرتب و در زمان مناسب، به راحتی می‌توان از کثیف شدن فرش و نیاز به شست‌وشوی مجدد آن جلوگیری کرد. به این ترتیب احتمال پوسیدگی فرش ماشینی نیز کمتر خواهد شد.

تمیز کردن فرش از گردوخاک با جاروبرقی

6. در نظر گرفتن فضای پایه‌های لوازم خانگی

اگر فرش ماشینی خود را بر روی زمین خانه پهن کرده باشید، حتما در اطراف آن، وسایل بسیاری نیز دارید. در نظر گرفتن فضای مناسب برای وسایل و لوازم خانگی شما اهمیت بسیاری دارد. پس یکی از اصول نگهداری از فرش ماشینی، کوچکتر بودن فرش ماشینی نسبت به فضای محیط است. به این ترتیب، ایه لوازم خانگی از جمله میز، مبل و صندلی بر روی فرش قرار نگرفته و میزان احتمال آسیب آن نیز کمتر می‌شود.

البته در صورتی که محیط شما به گونه‌ای است که ناچار به گذاشتن پایه برخی از لوازم خانگی روی فرش ماشینی خود هستید، بهتر است تا هرازگاهی جابه‌جایی پایه لوازم خانگی را انجام دهید. به این ترتیب، میزان آسیب دیدگی فرش کمتر خواهد شد.

7. اهمیت دادن به تمیز کردن به‌موقع فرش ماشینی

شست‌وشوی به موقع و تمیز کردن سریع کثیفی موجود بر روی فرش ماشینی نیز در بین اصول نگهداری از فرش ماشینی اهمیت بسیاری دارد. زمانی که مایع یا ماده‌ای روی فرش ریخته می‌شود، شست‌وشوی سریع و خشک کردن به موقع، می‌تواند از آسیب‌های بعدی به فرش ماشینی جلوگیری کرده و میزان احتمال پوسیدگی فرش ماشینی را نیز کاهش دهد.

تمیز کردن به‌موقع فرش ماشینی

آخرین نکات درباره اصول نگهداری از فرش ماشینی

اهمیت میزان دوام و پایداری لوازم خانگی بر هیچکس پوشیده نیست. فرش به عنوان یک لوازم خانگی ارزشمند و گران قیمت، روش‌های نگهداری خاص و متفاوت خود را دارد. از همین رو در این مقاله با بررسی روش نگهداری فرش ماشینی، تلاش کردیم تا نکات بیشتری را برای افزایش میزان دوام و مدت زمان استفاده شما از این محصول بیان کنیم. در ادامه نیز با بررسی هریک از اصول نگهداری از فرش ماشینی، اطلاعات شما را به عنوان یک مخاطب ایوان فرش افزایش دادیم. امید است با استفاده از این 7 روش، بتوانید دوام بیشتری را برای محصولاتی چون فرش ماشینی خود به ارمغان آورده و هزینه کمتری را بابت خرابی و آسیب دیدگی آن‌ها بپردازید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *