شستن ریشه فرش با تکنیک‌های کاربردی

فرش به عنوان یکی از اعضای حیاتی دکوراسیون هر منزلی، جلوه ویژه‌ای را به محیط اطراف خود می‌بخشد. تمیز بودن فرش موضوعی بسیار مهم است که می‌تواند تمیز بودن منزل شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. یکی از اصلی‌ترین اجزای هر فرشی، ریشه‌های آن هستند که دوام و ماندگاری فرش را نیز تامین می‌کنند.

از همین رو، شستن ریشه‌های فرش و حتی تمیز کردن ریشه فرش بدون شستن می‌تواند حائز اهمیت باشد. این کثیفی و آلودگی ممکن است به علل خاصی رخ دهد. در حالی که علت کثیفی خود می‌‍تواند راهکارهایی را برای چگونگی شستن ریشه فرش به همراه داشته باشد.

علل کثیف شدن ریشه‌های فرش

زمانی که از شستن ریشه فرش صحبت می‌کنیم، لازم است تا عارضه‌یابی و پیدا کردن علت این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. کثیف شدن ریشه‌های فرش می‌تواند علل بسیاری داشته باشد. این علل عبارت است از:

1. شست‌وشوی ناصحیح فرش در قالیشویی

یکی از مواردی که به عنوان علل زرد شدن ریشه‌های فرش مطرح می‌شود، شستن ناصحیح فرش است که در شستن کامل فرش حتی در منزل نیز ممکن است اتفاق بیفتد. علت آن را می‌توان عدم خشک کردن ریشه‌های فرش به صورت کامل دانست. زمانی که فرش شسته می‌شود، آخرین بخش خروجی آب از فرش، در ریشه‌های فرش هستند. که می‌تواند موجب ماندن آب در ریشه‌های فرش و در نتیجه زرد شدن ریشه فرش ماشینی باشد. علتی که با جلوگیری از آن، می‌توان رفع زردی ریشه فرش را با خود به همراه آورد.

2. نشستن گردوغبار بر روی ریشه فرش

دومین موضوعی که در کثیفی ریشه‌های فرش دخالت دارد، گردوغبارهایی هستند که بر روی ریشه فرش می‌نشیند. تمیز کردن دائمی ریشه‌های فرش و توجه به گردوغبار نشسته بر روی ریشه فرش، می‌تواند به کاهش میزان کثیفی آن کمک کننده باشد.

3. ریختن موادغذایی و مایعات روی ریشه فرش

در کنار گردوغبار، مایعات و موادغذایی روزانه نیز ممکن است بر روی فرش بریزند. از همین رو باید نسبت به کثیف شدن ریشه‌های فرش با مایعات و لک شدن آن‌ها نیز دقت داشته باشید. در صورت ریختن مایعات و موادغذایی بر روی ریشه‌های فرش، لازم است تا پیش از خشک شدن ریشه فرش، به شست‌وشو بپردازید.

ریخته شدن موادغذایی و مایعات بر روی ریشه فرش

جلوگیری از کثیف شدن ریشه فرش، اقدامی پیشگیرانه

اولین دسته از راهکارها برای شستن ریشه فرش، جلوگیری از کثیف شدن فرش و عدم نیاز به شست‌وشوی فرش است. در واقع شما با استفاده از برخی از مراقبت‌ها می‌توانید به راحتی میزان نیاز به شست‌وشو به حداقل می‌رسد. به این ترتیب، دوام و ماندگاری فرش را تا میزان بسیاری افزایش خواهید داد و فرش بادوام‌تری را برای مدت طولانی خواهید داشت. برخی از اصلی‌ترین راهکارها عبارت است از:

  1. خارج شدن کامل آب پس از شست‌وشوی کامل فرش اهمیت بسیاری دارد. شست‌وشویی که در صورت انجام اشتباه خود عاملی برای ایجاد بوی بد نیز در فرش خواهد بود. از همین رو با استفاده از بهترین راهکارها برای شست‌وشوی فرش، از نیاز به شست‌وشوی دوباره جلوگیری کرده و یکی از راهکارهای از بین بردن بوی بد فرش را نیز به کار برده‌اید.
  2. امروزه لوازم جانبی بسیاری برای تمامی لوازم خانگی در بازار وجود دارند. با استفاده از خرید کاور ریشه فرش می‌توانید از زرد شدن و خراب شدن ریشه‌های فرش خود جلوگیری کنید. پیش از این و سال‌ها قبل‌تر نیز، استفاده از ملحفه برای پوشاندن ریشه‌های فرش رواج داشته است.
  3. جارو کشیدن ریشه‌های فرش، عامل دیگری است که به راحتی از کثیف شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. از همین رو لازم است تا در حین جارو کشیدن، به ریشه‌های فرش نیز دقت داشته باشید.

بهترین راهکارها برای رفع زردی ریشه فرش

پیش از این درباره چگونگی جلوگیری از آلوده شدن ریشه فرش و عدم نیاز به شستن ریشه فرش صحبت کردیم. با این حال، در برخی از موارد و با بهترین نگهداری‌ها نیز به درنهایت نیاز به شست‌وشوی ریشه فرش وجود دارد. از همین رو در این شرایط سوالی که ایجاد می‌شود این است که چگونه ریشه فرش را سفید کنیم. در این شرایط با توجه به راهکارهایی که به شما ارائه می‌کنیم، می‌توانید بهترین گزینه را برای شستن فرش با روش‌های ساده و بی‌دردسر انتخاب کرده و به رفع زردی ریشه فرش خود بپردازید. راهکاری که به عنوان راهکارهای تمیز کردن ریشه فرش بدون شستن شناخته می‌شوند:

چگونه ریشه فرش را سفید کنیم.

1. استفاده از سرکه برای شستن ریشه‌ فرش

سرکه به عنوان یکی از قوی‌ترین پاک کننده‌های خانگی، قابلیت سفیدکنندگی خوبی دارد. از همین رو در صورت نیاز به رفع زردی ریشه فرش، به راحتی می‌توان با استفاده از رقیق کردن سرکه با آب و کشیدن مخلوط به وسیله چرتکه یا اسفنج بر روی ریشه‌ها، ریشه‌های فرش را بشویید.

2. رفع زردی ریشه فرش به وسیله جوش شیرین

در کنار سرکه، همیشه نام جوش شیرین نیز به عنوان یک شوینده خانگی قوی مطرح می‌شود. برای استفاده از جوش شیرین نیز، دقیقا شبیه به سرکه لازم است تا ابتدا آن را در آب رقیق کرده و پس از آن با استفاده از چرتکه و اسفنج بر روی ریشه فرش بکشید. در کنار استفاده از هریک، ترکیب سرکه و جوش شیرین نیز برای رفع زردی فرش می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

3. شستن فرش با پودر ماشین لباسشویی

پودر ماشین لباسشویی از جمله مواد شوینده‌ای است که در هر جایگاه و برای هر نوع شست‌وشویی کاربرد دارد. برای شست‌وشوی ریشه فرش نیز استفاده از پودر ماشین لباسشویی با رقیق کردن آن می‌تواند کارساز باشد. برای این کار، چرتکه یا اسفنج یا مسواک می‌تواند به شما در رفع زردی ریشه فرش کمک کند.

بررسی آخرین نکات

همان‌طور که خواندید، ریشه‌های فرش به عنوان بخشی حیاتی از فرش‌های کلاسیک شناخته می‌شوند. بخشی که در صورت پوسیدگی به راحتی می‌تواند فرش را نیز در مدت زمان کوتاهی از بین ببرد. از همین رو استفاده از روش‌های صحیح رفع زردی ریشه فرش امروزه اهمیت بسیاری پیدا کرده است. به این منظور و در پاسخ به سوال چگونه ریشه فرش را سفید کنیم، بهترین راهکارهای ممکن را در این راستا ارائه کردیم. راهکارهایی که در دو دسته برای جلوگیری از نیاز به شستن ریشه فرش و چگونگی رفع زردی ریشه فرش، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *