گبه چیست و چه تفاوتی با فرش و گلیم دارد؟

گبه به عنوان یکی از انواع فرش شناخته می‌شود که برای اولین‌بار در دنیا، در ایران بافته شد. همچنان نیز ایران در بافت این نوع از فرش از دیگر کشورها تفاوت فاحشی دارد. این نوع از بافت فرش که در بین عشایر بسیار رواج دارد، امروزه دوباره به بازار فرش‌های محبوب ایرانی بازگشته است. انواع طرح گبه در کنار گلیم، می‌توانند انتخاب‌های جذابی برای تزئین محیط زندگی شما باشند.

البته قطعا پیش از خرید گبه، لازم است تا اطلاعاتی را درباره آن داشته باشید. از همین رو اگر پاسخ سوال گبه چیست و تفاوت گبه و گلیم یا حتی تفاوت گبه با فرش برای شما مبهم است، در ادامه همراه ما باشید. تمام تلاش ما از سایت ایوان فرش در ادامه پاسخ به سوالات شما و رسیدن به جوابی روشن در این راستا است.

گبه چیست؟

بررسی مهم‌ترین تفاوت‌ها بین گبه با گلیم و فرش

گبه به عنوان نوعی از بافت فرش، ممکن است در نظر اول تفاوت چندانی را با دیگر محصولات مشابه خود نداشته باشد. با‌این‌حال زمانی که به دنبال خرید محصولی هستید، علاوه بر دانستن تفاوت فرش ماشینی و دستبافت، داشتن اطلاعات دقیق از آن اهمیت پیدا می‌کند. گبه نیز به عنوان یک محصول متفاوت، در برخی از ویژگی‌های خود منحصربه‌فرد است. برخی از این موارد عبارت است از:

1. تفاوت گبه و گلیم و فرش در اندازه

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های موجود برای گبه با فرش ماشینی، اندازه کوچکتر گبه است. به صورت کلی، گبه را می‌توان یکی از انواع فرش کوچک دانست که از همین رو وزن کمتری نیز دارد. گبه و گلیم، به صورت معمول زیر 6 متر هستند. موضوعی که باعث می‌شود تا نسبت به انواع دیگر فرش، ابعاد و وزن کمتری داشته باشند. البته باید در تفاوت گبه و گلیم، به ابعا کوچکتر گبه نسبت به گلیم نیز اشاره کرد.

2. جنس مورد استفاده برای بافت

دومین تفاوتی که برای گبه با فرش می‌توان ذکر کرد، جنس الیاف مورد استفاده برای بافت آن‌ها است. برای بافت فرش، از الیاف بسیار متنوعی استفاده می‌شود. این در حالی است که برای بافت گبه و گلیم، انواع الیاف سنتی مانند نخ‌های پشمی و پنبه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته اگر در پاسخ به سوال گبه چیست، بخواهید تفاوت گبه و گلیم را نیز مورد بررسی قرار دهید، باید گفت که در الیاف تفاوت چندانی برای این محصولات وجود ندارد. تنها نوع بافت است که می‌تواند گبه و گلیم را از یکدیگر متمایز کند.

3. تفاوت گبه و گلیم و فرش در انواع طرح

به عنوان یکی از اصلی‌ترین موارد تفاوت گبه با فرش می‌توان به نوع بافت طرح در هریک اشاره کرد. به صورت کلی، می‌توان درباره گبه و گلیم این را بیان کرد که طرح مشخصی ندارد و به صورت ذهنی بافته می‌شوند. این‌درحالی است که برای بافت فرش لازم است تا پیش از شروع بافت، طرحی مشخص کشیده شده و براساس طرح و نقشه، فرش مورد نظر بافته شود. از همین رو در انواع طرح گبه می‌توان تنوع بسیاری را مشاهده کرد.

تفاوت گبه و گلیم و فرش در انواع طرح

4. رنگ‌های استفاده شده در گبه

زمانی که از رنگ استفاده شده در انواع محصولات بافته شده صحبت می‌کنیم، باید پیش از هرچیز نوع رنگ را مشخص کنیم. در استفاده از رنگ‌های طبیعی، برای گبه، گلیم و فرش تفاوتی وجود ندارد. بااین‌حال امروزه به دلیل استفاده بیشتر از رنگ‌های مصنوعی، تفاوت گبه با فرش کمی مشخص‌تر است.

در بین گبه و گلیم و فرش، فرش بیشترین تنوع رنگ مصنوعی را دارد. زیرا کمتر از رنگ مصنوعی برای بافت گبه و گلیم استفاده می‌شود. تفاوت گبه و گلیم نیز نشان می‌دهد که گلیم تنوع رنگی بیشتری از گبه دارد.

5. نوع بافت ماشینی و دستی

زمانی که از هر نوع فرشی صحبت می‌شود، نوع بافت آن به صورت ماشینی و دستی مورد بحث قرار می‌گیرد. گبه نیز از این قاعده جدا نیست. در پاسخ به سوال گبه ماشینی چیست، می‌توان دقیقا پاسخی شبیه به فرش ماشینی را بیان کرد. گبه نیز مانند فرش امکان بافت به صورت دستی و ماشینی را دارد. البته امروزه کمتر کسی به بافت گبه می‌پردازد. هرچند که در بین عشایر ایرانی و محلی‌ها همچنان بافت گبه به عنوان یکی از محصولات کاملا ایرانی رواج بسیاری دارد.

بیشتر بخوانید: فرشینه چیست؛ معرفی انواع مختلف فرشینه

مزایا و معایب گبه برای خرید و استفاده روزانه

زمانی که سوال گبه چیست مطرح می‌شود، برای رسیدن بقه یک نتیجه مناسب لازم است مزایا و معایب گبه در مقایسه با دیگر محصولات مشابه مورد بررسی قرار گیرد. گبه محصولی کاملا سنتی است که می‌تواند طرح و رنگ‌های بسیار متنوعی داشته باشد. از همین رو در مقایسه با دیگر محصولات، محدودیتی را برای هماهنگی با سبک‌های مختلف دکوراسیون ندارد. در کنار این موضوع، گبه را می‌توان محصولی بسیار بادوام و مستحکم برای استفاده دانست. محصولی که می‌تواند طول عمر بیشتری از فرش داشته باشد و با تنوع رنگی خود انتخاب بسیار خوبی را برای شما رقم بزند.

همان‌طور که پیش از این خواندید، البته باید بدانید که در نهایت ممکن است تنوع رنگی گبه به میزان گلیم و فرش نباشد. موضوعی که با حضور رنگ‌های مصنوعی مختلف تا حد زیادی برطرف شده است.

آخرین نکات درباره گبه

در این مقاله تلاش کردیم تا در پاسخ به سوال گبه چیست، اطلاعاتی کامل و در عین حال خلاصه را بیان کنیم. اطلاعاتی که به شما کمک کند تا تفاوت گبه و گلیم را با فرش بشناسید و برای خرید گبه بتوانید بهترین انواع طرح گبه را انتخاب کنید. امید است این اطلاعات به شما برای یک خرید بهتر انواع گبه، از ایوان فرش کمک کرده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *