طرز گره زدن ریشه فرش ماشینی چگونه است؟

فرش ماشینی به عنوان یکی از اصلی‌ترین لوازم موجود در دکوراسیون، نیاز به نگهداری بلندمدت و طولانی دارد. راهکارهای مختلف و متعددی برای حفاظت و تزیین ریشه فرش وجود دارد. یکی از این راهکارها که می‌تواند به دوام بیشتر فرش کمک کند، انواع بافت ریشه فرش است. به وسیله انواع مختلف بافت بر روی ریشه فرش، می‌توان ریشه‌های فرش را مرتب کرد. ریشه‌های مرتب و بادوام که زیبایی بیشتری داشته و می‌توانند فرش بلندمدت‌تری را برای استفاده به وجود آورند.

در این بخش، برای آشنایی با طرز گره زدن ریشه فرش ماشینی، به سراغ محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع بافت ریشه فرش رفته‌ایم. هریک از آن‌ها را به اختصار برای شما توضیح داده‌ایم تا بتوانید به وسیله استفاده از هریک، دوام بیشتری را برای ریشه و در نتیجه برای تمامی فرش به وجود آورید. بهترین انواع بافت ریشه فرش با دست را در ادامه مشاهده می‌کنید:

1. دو گره

دو گره به عنوان یکی از معروف‌ترین انواع بافت ریشه فرش شناخته می‌شود. در این روش، لازم است تا ریشه‌های فرش را به گروه‌های 2 تا 5 تایی تقسیم کنید. پس از تقسیم ریشه‌های فرش، با یک دست ریشه‌های فرش را گرفته و با دست دیگر، دسته ریشه‌های فرش را می‌پیچید.

البته در این روش باید توجه داشته باشید که میزان کشش ریشه‌های فرش بالا است. از همین رو این روش مناسب فرش ماشینی، فرش فانتزی و هر فرش جدیدی است که ریشه‌هایی مقاوم و بادوام دارد. استفاده از این روش از طرز گره زدن ریشه فرش ماشینی بر روی فرش قدیمی، می‌تواند موجب جدا شدن تاروپود شده و فرش را خراب کند.

دو گره مدلی برای بافتن ریشه فرش

2. گره نخودی

گره نخودی روشی بسیار ساده و راحت است که هر فردی به سادگی می‌تواند از آن برای بافت ریشه فرش با دست استفاده کند. برای استفاده از بافت نخودی، تنها لازم است تا ریشه‌های فرش را در دسته‌های 2 تا 5 تایی تقسیم کنید. پس از تقسیم ریشه‌های فرش در این دسته،‌ها، حال ریشه‌های را به سادگی دور هم بپیچید و گره ساده بزنید. این روش از طرز گره زدن ریشه فرش ماشینی، روشی است که در عین سادگی، بر روی هر فرش ماشینی یا دستباف و با هر اندازه‌ای از ریشه فرش می‌تواند اجرا شود. البته بدیهی است که زیبایی روش‌های دیگر می‌تواند از این روش بیشتر باشد!

گره نخودی برای ریشه فرش

3. گره زنجیره

گره زنجیره‌ای یکی از انواع بافت ریشه فرش است که نیاز به ریشه‌هایی بلند دارد. در این روش از بافت ریشه فرش با دست، شما زنجیره‌هایی مستحکم ایجاد می‌کنید. زنجیره‌هایی که دوام فرش را افزایش داده و می‌توانند زیبایی بیشتری را برای فرش به وجود آورند.

برای ایجاد گره زنجیره، تنها لازم است تا ابتدا یک یا دو گره نخودی بر روی ریشه فرش ایجاد کنید. پس از آن، در 2 یا 3 سانتی‌متر بالاتر از گره، ریشه‌های فرش را به کنارشان گره می‌زنید. این مرحله را تا تمام شدن تمامی ریشه‌های فرش لازم است تا ادامه دهید. زیبایی این طرز گره زدن ریشه فرش ماشینی، به زمانی است که شما ریشه‌های بلند داشته باشید.

گره زنجیره برای ریشه فرش

4.     گره پنجره

اگر فرش شما دارای ریشه‌های بلندی است و علاقه دارید که انواع بافت ریشه فرش جدید را برای ریشه‌های فرش خود استفاده کنید، گره پنجره‌ای انتخاب خوبی خواهد بود. برای استفاده از گره‌ای پنجره‌ای، ابتدا لازم است تا بر روی ریشه فرش، ابتدا یک یا دو گره نخودی بزنید. پس از محکم شدن این گره، در فاصله 1.5 سانتی‌متری از گره خود، لازم است تا 3 تا 5 ریشه را به یکدیگر دوباره گره بزنید. این کار را به راحتی می‌توانید تا انتهای ریشه ادامه دهید. به این ترتیب، ریشه‌های شما پنجره‌ای شکل خواهد شد و زیبایی متفاوتی را به وجود می‌آورد.

آخرین نکات درباره طرز گره زدن ریشه فرش ماشینی

زمانی که به دنبال دوام بیشتر فرش خود هستید، راهکارهای بسیاری پیش روی شما است. در این مقاله با استفاده از بیان راهکارهای آموزش بافت ریشه فرش در خانه، تلاش کردیم تا بتوانید به سادگی فرش خود را مستحکم کنید. استحکامی که به وسیله آموزش طرز گره زدن ریشه فرش ماشینی در خانه، می‌توانید هزینه‌های شما را نیز کاهش دهد.

البته باید به یاد داشته باشید که استفاده از بافت ریشه فرش، علاوه بر استحکام بیشتر فرش و زیبایی بخشیدن به آن، می‌تواند در شستن ریشه فرش نیز موثر باشد و آن را نیز بهبود بخشد. از همین رو کمتر کسی است که در برابر این میزان مزیت از بافت ریشه فرش ماشینی با دست بخواهد مقاومت کند و از آن هیچ بهره‌ای را نبرد!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *