فرش وینتیج و دمیدن روح تازه در فرش‌های سالخورده

در سال‌های اخیر، روند جدیدی در صنعت فرش پدیدار شده که طی آن شاهد ورود فرش‌هایی با ظاهر قدیمی‌تر برای تکمیل طراحی خانه‌های مدرن هستیم. درحالی‌که الگو و رنگ فرش‌های سنتی یادآور صنایع دستی محلی آناتولی و آسیا است، بسیاری معتقدند که این سبک‌های افتخارآمیز دیگر در طراحی‌های داخلی معاصر و مدرن نمی‌گنجد. به همین دلیل است که دراین‌بین، فرش وینتیج یا فرسوده مجدد رنگ‌آمیزی شده، بسیار محبوب شده است و نه تنها روح تازه‌ای به فرش سالخورده بخشیده، بلکه رنگ و بویی پر جنب‌وجوش به زندگی ما وارد کرده است. این در حالی است که با کمک این فرش‌ها همچنان یک اثر هنری اصیل و جاودانه نیز در اختیار ما قرار می‌گیرد.

فرش وینتیج ایده‌ای برای تلفیق طرح‌های سنتی در دکوراسیون مدرن
فرش وینتیج ایده‌ای برای تلفیق طرح‌های سنتی در دکوراسیون مدرن

چرا فرش وینتیج را انتخاب کنیم؟

فرش وینتیج زیبا، شیک، با دوام و مقرون به صرفه است. فرش‌های وینتیج که به عنوان فرش‌های کهنه نما و فرسوده نیز شناخته می‌شوند، نشان دهنده روندی است که به تلاقی بین مد و طراحی سنتی منزل دست یافته است. مردم می‌خواهند فرش‌های آن‌ها زنده به نظر برسند. اگرچه این فرش‌ها در سراسر جهان رواج یافته است، اما این روش برای اولین بار در ترکیه و با الهام از فرش‌های قدیمی ایرانی توسعه یافت و اینجا است که می‌توانید بهترین فرش‌های وینتیج با رنگ‌های سرزنده را که با فرش‌های قدیمی و گران‌بها و عتیقه گره خورده است، پیدا کنید. البته شاید استفاده دوباره و چندباره وسایل و اشیا در ترکیه چیز جدیدی نباشد، جایی که وسایل خانه به جای دور ریخته شدن، تعمیر و رنگ‌آمیزی مجدد می‌شوند.

با استفاده از فرش وینتیج طرح فرش‌های سنتی به فراموش سپرده نمی‌شود
با استفاده از فرش وینتیج طرح فرش‌های سنتی به فراموش سپرده نمی‌شود

فرش‌های وینتیج فرسوده چگونه ساخته می‌شوند؟

روند کار با جمع‌آوری فرش‌های دستبافت ترکی و ایرانی در شرایط عالی آغاز می‌شود. مرحله اول قیچی کردن دور فرش برای کمک به فرسایش فرش، بدون آسیب رساندن به آن است. ارتفاع الیاف آن را با دستگاهی کاهش داده تا ظاهری شبیه به فرش های پا خورده و قدیمی به خود بگیرد. سپس آن‌ها را با دقت شسته و خشک می‌کنند تا لکه‌ها یا بوی نامناسب آن از بین برود. بسته به ظاهر دلخواه، برخی از فرش‌ها زیر آفتاب گذاشته می‌شوند تا به تدریج و بدون فرآیند شیمیایی به رنگ‌های ملایم‌تری برسند و یا به کمک رنگ‌های شیمیایی مجدد رنگ می‌شوند. این سبک از فرش ها در واقع تولد سبک مدرنی از فرش با اساس فرش های سنتی است.

از فرش‌های قدیمی و فرش‌های کمتر موردعلاقه واقع شده برای ساخت فرش وینتیج استفاده می‌شود
از فرش‌های قدیمی و فرش‌های کمتر موردعلاقه واقع شده برای ساخت فرش وینتیج استفاده می‌شود

مزایای فرش وینتیج رنگی

با خرید یک فرش وینتیج، شما نه تنها یک کالای مرسوم خریداری کرده‌اید، بلکه به یک عملکرد پایدار نیز کمک می‌کنید. رنگ‌آمیزی مجدد و زنده، معمولاً روی فرش‌هایی انجام می‌شود که بسیار فرسوده‌اند یا چندان موردعلاقه واقع نشده‌اند. طی این عمل بازیافت، با مراقبت‌هایی که در وهله اول برای ایجاد آن‌ها صورت گرفته است، به حفظ این اقلام سنتی برای نسل‌های آینده کمک می‌کنید. نه تنها این، بلکه می‌توان بدین طریق، یک فرش دست‌بافت با کیفیت را با قیمتی کمتر از قیمت سایر فرش‌ها و گلیم‌های عتیقه تهیه کرد و یک دکوراسیون کلاسیک را تدارک دید. این درواقع، یک گزینه بسیار مقرون به صرفه برای داشتن یک فرش فرسوده یا کهنه نما است.

با خرید فرش وینتیج می‌توانید با قیمتی مقرون به صرفه یک فرش عتیقه داشته باشید
با خرید فرش وینتیج می‌توانید با قیمتی مقرون به صرفه یک فرش عتیقه داشته باشید

رنگ‌آمیزی فرش‌های وینتیج

فرآیند رنگ‌آمیزی مجدد روی فرش‌هایی انجام می‌شود که وینتیج هستند و از نظر قدمت بین دهه‌های 1920 تا 1970 ساخته شده‌اند و یا عتیقه هستند و متعلق به قبل از 1920 می‌باشند. بسته به ظاهر مورد نظر، روند فرسودگی ممکن است با استفاده از روش‌های مختلف تسریع شود. برخی از فرش‌ها ابتدا تراش داده می‌شوند تا ارتفاع الیاف یکدست و کوتاه شود و کهنه‌تر به نظر برسند. سپس بر روی آن‌ها یک سری فرآیندها برای خنثی‌سازی و از بین بردن رنگ انجام می‌شود. این فرآیندها شامل مخلوط مواد شوینده شیمیایی و سفیدکننده و نور آفتاب است.

فرش‌ها سپس با یک رنگ، رنگ‌آمیزی می‌شوند و این مرحله­ای که می‌تواند چندین بار تکرار شود تا به سطح اشباع و رنگ مطلوب برسد. برای ظاهری فرسوده‌تر، از رنگ‌های کم‌رنگ‌تر استفاده می‌شود. پس از خشک شدن فرش‌ها، برای تنظیم رنگ و دوام طولانی‌تر، فرش‌ها مجدد شسته می‌شوند. بیشتر فرش‌های پوسیده شده سایه‌های مختلفی از ارتفاع الیاف را به نمایش می‌گذارند که باعث ایجاد نشاط خاصی به فرش می‌شود گه بسیار شبیه به الگوی اصلی و قدیمی آن‌ها است.

فرش‌های قدیمی را با روش‌های مخصوص به شباهت فرش‌های عتیقه در می‌آورند
فرش‌های قدیمی را با روش‌های مخصوص به شباهت فرش‌های عتیقه در می‌آورند

فرش‌های تکه‌ای

فرش وینتیج چندتکه، از تعدادی تکه فرش مختلف ساخته شده‌اند که به شکل‌های کوچک‌تر برش خورده و با استفاده از نخ محکم به هم دوخته شده‌اند. تمام فرش‌های وصله شده با پارچه پنبه‌ای در قسمت پشت، محکم کاری می‌شوند، که به عنوان تقویت کننده عمل می‌کنند. این تکه‌ها ممکن است از رنگ‌های متضاد پررنگ، یا از سایه‌های متنوع از یکرنگ مشابه ساخته شده باشند. هر قطعه تاریخ و داستان متفاوتی برای گفتن دارد و چنین فرشی ممکن است طیف وسیعی از طرح و نقش‌های مختلف و تکنیک‌های بافت متنوع را به نمایش بگذارد.

از فرش‌های وینتیج کوچک و تکه‌ای برای تهیه فرش وینتیج چندتکه استفاده می‌شود
از فرش‌های وینتیج کوچک و تکه‌ای برای تهیه فرش وینتیج چندتکه استفاده می‌شود

بهترین طراحی با فرش‌های وینتیج در دکوراسیون

شما می‌توانید هر فرش وینتیج شده را به عنوان یک اثر منحصربه‌فرد از هنر معاصر در نظر بگیرید که می‌تواند هر نوع طراحی داخلی را واقعاً جذاب کند. اگر از این فرش‌ها در یک دکوراسیون مینیمالیستی با رنگ‌های خنثی استفاده شود، به عنوان یک انفجار رنگ عمل کرده که مانند کانون یک اتفاق، همه محیط اطراف را در کنار خود جمع می‌کند. بااین‌حال، با انتخاب یک فرش رنگی که رنگ و بوی دکوراسیون و وسایل را تغییر می‌دهد می‌توان از آن، در یک اتاق رنگارنگ نیز استفاده کرد. در این حالت، این انتخاب می‌تواند بخشی از طرحی باشد که شما را با احساسی صمیمی به عمق هنر مشرق زمین پیوند می‌زند. بااین‌وجود، چنانچه شما از فرش کهنه نمای خود استفاده می‌کنید، می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که سال‌های زیادی به یکی از قسمت‌های محبوب خانه شما تبدیل خواهد شد.

از فرش وینتیج می‌توان در انواع دکوراسیون‌ها استفاده کرد
از فرش وینتیج می‌توان در انواع دکوراسیون‌ها استفاده کرد

منبع: KILIM STUDIO

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *