نقش یک فرش مناسب در طراحی دکوراسیون مکان‌های مختلف

ما همیشه به دنبال روش‌های آسان برای یک طراحی دکوراسیون شیک و زیبا هستیم. موارد بسیاری وجود دارد که می‌تواند کامل کننده یک طراحی دل‌نشین باشد، اما اگر قرار باشد یک گزینه را برای تحول فضای داخلی انتخاب کنید بی‌شک آن گزینه انتخاب فرش متناسب با ماهیت مکان موردنظر است. یک فرش مناسب می‌تواند تمام رنگ‌های موجود در طراحی شما را به هم نزدیک کند و یک پالت جذاب ایجاد کند. الگوهای مختلف طراحی اعم از مدرن، مینیمال، سنتی، اداری و تجاری و… هریک با توجه به محیط و کاربرد، سبک خاصی از فرش را می‌طلبد. توجه به سبک دکوراسیون، ابعاد فضا و مکان موردنظر، کاربرد مکانی محیط، رنگ‌بندی اجزای داخلی و… همگی مواردی است که در هنگام انتخاب یک فرش مناسب مورد توجه است.

انتخاب فرش گام نخست در طراحی دکوراسیون
انتخاب فرش گام نخست در طراحی دکوراسیون

انتخاب فرش مناسب گام نخست یک طراحی در حال خلق

طراحان معتقدند اگر ایده خاصی از طرح و رنگ ندارید، می‌توانید طراحی دکوراسیون محیط را با انتخاب فرش شروع کنید. بعد از انتخاب فرش می‌توانید رنگ‌ها را برای رنگ‌آمیزی دیوارها انتخاب کنید و مبلمان و تابلوهای دیواری خود را برای تکمیل دکوراسیون پیدا کنید. البته از همان اول مشخص کنید که قصد دارید ماهیت طراحی شما چگونه باشد، چراکه هریک از سبک‌های فرش می‌تواند یک انقلاب بزرگ در محیط داخلی شما ایجاد کند. اگر از همان ابتدا می‌دانید از طراحی خود چه می‌خواهید باز هم گام اول شما در انتخاب، گزینش فرش باشد؛ این روش شما را از سردرگمی در انبوهی از رنگ‌ها و طرح‌ها بیرون می‌آورد و رشته خیال را در دستتان محکم می‌کند. پس قدم‌به‌قدم پیش بروید و با توجه به سبک مورد علاقه خود آنچه را در ذهن دارید با اطمینان انتخاب کنید.

انتخاب فرش می‌تواند شروع یک ایده در طراحی دکوراسیون باشد
انتخاب فرش می‌تواند شروع یک ایده در طراحی دکوراسیون باشد

انتخاب ابعاد فرش برای محیط‌های مختلف

در طراحی دکوراسیون، شکل و اندازه مناسب یک فرش برای هر اتاق از یک خانه و یا هر مکان عمومی متفاوت است. فرش باید به عنوان نقطه کانونی توجه در یک اتاق در نظر گرفته شود و فضای کافی برای قرار گرفتن مبلمان را فراهم کند. در فضاهای بزرگ فرش‌های کوچک به کار نبرید و یا حداقل از چند تخته فرش در کنار هم استفاده کنید. حداقل یکی از پایه‌های مبل و کاناپه بر روی فرش قرار بگیرد. اگر ابعاد فرش را متناسب با ابعاد کاناپه در نظر داشتید، هم‌عرض کاناپه یا کمی بیشتر باشد. دراین‌بین، فقط از یک قاعده کلی پیروی کنید؛ فرش در محیط‌های بزرگ باید حداقل شش اینچ و حداکثر دو فوت از دیوار فاصله داشته باشد.

انتخاب شکل و اندازه فرش یکی از  اصول مهم در طراحی دکوراسیون است
انتخاب شکل و اندازه فرش یکی از  اصول مهم در طراحی دکوراسیون است

در نظر داشته باشید ابعاد فرش‌های کوچک مورد استفاده در ورودی اتاق‌ها باید با فضای در مطابقت داشته باشد یا چند اینچ کمتر باشد، از طرفی در عرض، نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه باشد. همچنین، اگر از یک فرش گرد در یک سالن بزرگ استفاده می‌کنید، آن را در زیر وسایل روشنایی قرار دهید. در راهرو، یک فرش باریک بکشید تا فضا پر شود، در هر دو انتها یک فضای خالی مساوی برای تعادل باقی بماند. برای دفتر کار فرشی متناسب با موقعیت میز و صندلی انتخاب کنید، به‌ گونه‌ای که فرش در زیر پایه هیچ یک از این وسایل نباشد. کشیدن پایه صندلی یا میز بر روی فرش سبب آسیب به بافت آن می‌شود.

انتخاب فرش در طراحی دکوراسیون باید به‌گونه‌ای باشد که سبک فرش موردنظر با کاربرد محیط متناسب باشد
انتخاب فرش در طراحی دکوراسیون باید به‌گونه‌ای باشد که سبک فرش موردنظر با کاربرد محیط متناسب باشد

انتخاب اشکال و نقوش فرش

اگر برای اتاق نشیمنی با طراحی دکوراسیون مدرن، مبلمان منحنی برگزیدید پس فرشتان را نیز گرد انتخاب کنید. یک حمام مکان مناسبی برای قرار دادن یک فرش کوچک با طراحی مدرن است. نقش‌های برجسته، گل‌های بزرگ، طرح‌های انتزاعی و لایه‌های متنوعی از رنگ بر روی یک فرش، می‌تواند اتاق را بزرگ‌تر نشان دهد. اما اگر می‌خواهید بخشی از مبلمان را روی فرش قرار دهید، از پوشاندن طرح خودداری کنید. در یک اتاق ناهارخوری، فرشی متناسب با شکل میز انتخاب کنید و میز را بر روی آن متمرکز کنید. همچنین، اگر فرش را برای محیطی با طراحی مدرن می‌خواهید، به سراغ طرح‌های ساده و خلوت بروید. طرح‌های پیچیده با تنوعی از رنگ، انتخاب مناسبی برای دکوراسیون‌های مدرن و مینیمالیستی نیست. از طرفی اگر منزلی با طراحی سنتی و شلوغ دارید به دنبال فرش‌های بافت مدرن با رنگ‌های خنثی نباشید. به هر ترتیب سبک طراحی دکوراسیون را در سبک فرش دنبال کنید.

انتخاب طرح و نقش فرش تعیین کننده سبک در طراحی دکوراسیون است
انتخاب طرح و نقش فرش تعیین کننده سبک در طراحی دکوراسیون است

انتخاب رنگ فرش و طراحی دکوراسیون

امروزه، طرح‌های ساده با رواج سبک‌های طراحی دکوراسیون مدرن و مینیمالیستی طرفداران بسیاری یافته است. سادگی و سکوت همه چیزی است که این سبک از طراحی عرضه می‌کند. در طرح‌های مدرن و مینیمال، سادگی، بازیگر نقش اصلی است. پس اگر به دنبال انتخاب چنین دکوراسیون‌هایی هستید به سراغ فرش‌های مدرن و فانتزی بروید. فرش‌های مناسب این سبک با رنگ‌های خنثی همچون سفید، خاکستری و سیاه معرفی می‌شوند که همگی با طراحی کاملاً ساده و بافت‌هایی مدرن همراه هستند. ازآنجاکه اصولاً فرش‌های مدرن با الیاف بلند و رشته‌ای بافته می‌شوند، لمسی نرم و آرام‌بخش دارند. این فرش‌ها عایق خوبی برای تأمین گرمای کف در فصول سرد است. بر این اساس، چنین سبکی از فرش‌های مدرن، برای پوشاندن کف اتاق خواب و محیط‌هایی همچون حمام و سرویس‌های بهداشتی گزینه مناسبی است.

برای طراحی دکوراسیون مدرن فرش‌های ساده و فانتزی مناسب است
برای طراحی دکوراسیون مدرن فرش‌های ساده و فانتزی مناسب است

هرچند سبک‌های مدرن طرفداران خود را دارد، اما همچنان بسیاری از افراد به طراحی دکوراسیون کلاسیک و سنتی پایبند هستند. پس فرش‌های کلاسیک پیشنهاد مناسبی برای این افراد است. شما هرقدر هم که دوست داشته باشید یک اتاق خواب مدرن با رنگ‌آمیزی سبک و آرام‌بخش داشته باشید، نمی‌توانید از دکوراسیون سنتی اتاق پذیرایی بگذرید به خصوص اینکه فرش ایرانی در تنوع طرح و رنگ در سراسر جهان بلندآوازه است. فرش‌های سنتی، با تلفیقی از رنگ‌های جسورانه در منحنی پیچ‌وتاب گل‌های بافته شده در آن، تجسم یک فضای گرم و صمیمی را به ارمغان می‌آورد. پس با انتخاب یک دکوراسیون سنتی، می‌توانید این سبک از فرش‌های زیبا را برای خود انتخاب نمایید.

از فرش‌های کلاسیک می‌توان در طراحی دکوراسیون سنتی استفاده کرد
از فرش‌های کلاسیک می‌توان در طراحی دکوراسیون سنتی استفاده کرد

منبع: HGTV

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *