نکاتی که در هنگام خرید فرش ماشینی با آن مواجه هستید

فرش‌ها بخشی از آن چیزی هستند که باعث می‌شوند خانه، چهره یک منزل واقعی به خود بگیرد. فرش‌های یک خانه چیزهای زیادی در مورد آن خانه می‌گویند. اقدام به خرید فرش ماشینی مناسب و ایده آل سبب می‌شود حس آرامش در یک فضای دنج را تجربه کنید. اما از کجا بدانید کدام ماده اولیه یا سبک فرش مناسب فضای خانه شما است؟ البته باید به شما بگوییم که در حقیقت این نوع الیاف مورد استفاده در فرش است که عملکرد، دوام و شکل ظاهری فرش را تعیین می‌کند. در ادامه شما را با ماهیت الیاف مختلف فرش‌های ماشینی بیشتر آشنا خواهیم کرد. درواقع این راهنما به شما کمک می‌کند تا در انتخاب فرش مناسب خود بهتر عمل کنید.

راهنمای خرید فرش ماشینی مناسب
راهنمای خرید فرش ماشینی مناسب

انواع الیاف فرش

اگرچه ممکن است در هنگام خرید فرش ماشینی با ده‌ها نام تجاری از کارخانه‌های مختلف مواجه باشید، اما به یاد داشته باشید که الیاف همه محصولات در یکی از پنج دسته اصلی زیر قرار دارند. اطلاعات مربوط به ماهیت الیاف فرش معمولاً در یک صفحه در پشت فرش درج می‌شود.

  1. پشم

معیاری از لوکس بودن، دوام و لطافت است. پشم نرم‌تر از مواد مصنوعی است و مقاومت زیادی در برابر پا خوردگی و لکه دارد، اما طبیعتاً قیمت بالایی دارد و خرید آن برای برخی افراد چندان مقرون‌به‌صرفه نیست. درواقع، فروش فرش‌های الیاف پشمی تنها 3 درصد از فروش فرش­ها را به خود اختصاص می‌دهد.

خرید فرش ماشینی بادوام بستگی به دو فاکتور جنس الیاف و تراکم آن دارد
خرید فرش ماشینی بادوام بستگی به دو فاکتور جنس الیاف و تراکم آن دارد
  1. نایلون

از نظر دوام و لطافت در رده دوم نسبت به پشم قرار دارد، اما ​​قیمت آن بسیار کمتر است. این الیاف دارای مقاومت عالی در برابر خاک و رنگ گرفتگی دارند و از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار هستند. فرش‌های الیاف نایلونی، نزدیک به 60 درصد از فروش فرش را از آن خود می‌کنند. علاوه بر این، برخی از محصولات جدید دارای مقاومت بیشتری در برابر سایش و لک شدن دارند. در کنار این، برخی دیگر دارای مخلوطی از رشته‌های نایلون کامپوزیت کربن هستند که در نخ، بافته شده است و شوک‌ها را از بین می‌برند. طبیعتاً قیمت برخی از این فرش‌های بافته شده با الیاف نایلون تقویت شده بیشتر است.

نوع خرید فرش ماشینی باید متناسب با کاربرد و نحوه استفاده باشد
نوع خرید فرش ماشینی باید متناسب با کاربرد و نحوه استفاده باشد
  1. اولفین یا پلی‌پروپیلن

این الیاف در برابر آب و رطوبت بسیار بادوام بوده و ضد لک هستند. این جنس از الیاف، برای کسانی که قصد تهیه فرش ماشینی برای محیط‌های تجاری و اداری را دارند گزینه خوبی است. از آنجا که مقاومت آن نسبت به نایلون کمتر است، بهترین کاربرد آن استفاده در فرش‌هایی با تراکم پایین است.

  1. پلی‌استر

به دلیل ظرافت و لطافت، خصوصاً برای فرش‌های تراکم بالا و لوکس استفاده می‌شود. الیاف پلی استر از ماندگاری رنگ و مقاومت خوبی در برابر خاک برخوردار هستند اما به اندازه نایلون مقاوم نیستند.

در هنگام خرید فرش ماشینی توجه به جنس الیاف در کاربردهای مختلف بسیار با اهمیت است
در هنگام خرید فرش ماشینی توجه به جنس الیاف در کاربردهای مختلف بسیار با اهمیت است
  1. اکریلیک

ساخته شده از الیاف پلاستیکی اکریلونیتریل است که ظاهر و لمس پشم گونه دارد، اما به دلیل اینکه ماده ارگانیک نیست در برابر کپک و انواع دیگر آسیب­ ها مقاوم­تر است. همچنین طراحی فرش های اکریلیک در رنگ­های روشن آسان­تر است و در عین حال، می­توان گفت این الیاف تقریبا ضد لک هستند.

برای خرید فرش ماشینی بادوام‌تر به سراغ کدام الیاف برویم؟

خیلی از افراد در هنگام انتخاب فرش ماشینی تأکید زیادی بر دوام و عمر مفید فرش دارند و به دنبال فرشی هستند که در اثر پا خوردن، تازگی و دوام خود را از دست ندهد. پیشنهاد ما برای این افراد خرید فرش‌های ماشینی با الیاف پشم یا نایلون است، چراکه پشم و نایلون از بادوام‌ترین الیاف موجود در بافت فرش است.

یکی از دلایل افراد برای خرید فرش ماشینی قیمت مناسب و تنوع در طرح است
یکی از دلایل افراد برای خرید فرش ماشینی قیمت مناسب و تنوع در طرح است

در هنگام خرید فرش ماشینی تراکم فرش را با کاربرد آن هماهنگ کنید

برای خرید فرش ماشینی، بعد از توجه به جنس الیاف فرش، در نظر گرفتن ضخامت، تراکم و وزن توده فرش نیز بسیار مهم است. برای بررسی تراکم فرش، انگشت شست خود روی الیاف بافته شده فشار دهید. هرچه زودتر به حالت قبل برگردد، بافت دارای چگالی و مقاوم بیشتری است و از تراکم بالاتری برخوردار است. شما می‌توانید برای مکانی‌هایی همچون راهرو یا پله‌ها که پرتردد است از فرش‌های ماشینی متراکم استفاده کنید. بر اساس یک قاعده کلی، هرچه فرش متراکم‌تر باشد انعطاف‌پذیری کمتری دارد در عوض از دوام و مقاومت بیشتری برخوردار است و تمیز کردن آن راحت‌تر است. اگر قصد خرید یک فرش ماشینی برای اتاق‌خواب را دارید می‌توانید از فرش‌های کم تراکم استفاده کنید زیرا نرمی و لطافت بهتری ارائه می‌دهند و همچنین از طرفی فرش‌های تراکم بالا جزو فرش‌های لوکس و گران‌قیمتی هستند که برای استفاده در هال پذیرایی انتخاب مناسبی می‌باشند.

در هنگام خرید فرش ماشینی توجه به لطافت و تراکم برای استفاده در محیط موردنظر بسیار مهم است
در هنگام خرید فرش ماشینی توجه به لطافت و تراکم برای استفاده در محیط موردنظر بسیار مهم است

منبع: This Old HouseGood House Keeping

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *