اصول و قواعد انتخاب فرش در دکوراسیون مدرن

انتخاب فرش برای دکوراسیون مدرن تابع اصول و قواعد از پیش تعیین شده توسط متخصصان است.
انتخاب فرش در دکوراسیون مدرن تابع اصول و قواعد از پیش تعیین شده توسط متخصصان است.

طراحی دکوراسیون داخلی از سبک­ های گوناگونی پیروی می­کند. یکی از سبک­ هایی که امروزه مورد استقبال زیادی واقع شده است، طراحی داخلی به سبک مدرن است. برای دکور نمودن هر فضا با یک سبک مخصوص از طراحی و دکوراسیون، لازم است به اصول خاص و منحصر به فرد آن سبک دقت و توجه شود و المان­ ها و عناصری که در فضا به کار گرفته می‌شوند با سبک مورد نظر تناسب و همخوانی داشته باشند.

یکی از پارامترهایی که باید در طراحی و اجرای دکوراسیون مهم تلقی شود، فرش است. از آنجا که هنر طراحی امروزه به صورت کاملا علمی به کار گرفته می­‌شود، تمام فعالیت­ های صورت گرفته در این بخش نیز تابع اصول و قواعد منحصر به فرد و مشخصی خواهد بود. این مسئله در مورد انتخاب و خرید فرش نیز صادق است. اصول و قواعد انتخاب فرش سبک مدرن توسط متخصصان این امر تعیین و مشخص شده ­اند که در ادامه برای آشنایی علاقه ­مندان معرفی می­گردند.

ویژگی­ های دکوراسیون مدرن

انتخاب سبک دکوراسیون مدرن، فضایی ساده، آرام­ بخش و به دور از آشفتگی را برای کاربر مهیا می­ نماید.
انتخاب سبک دکوراسیون مدرن، فضایی ساده، آرام­ بخش و به دور از آشفتگی را برای کاربر مهیا می­ نماید.

طراحی دکوراسیون به سبک مدرن در دهه 60 میلادی بروز پیدا کرد. این سبک طراحی به دور از زرق و برق بوده و محیطی کاملا ساده و مملو از آرامش را برای کاربر فراهم می­ نماید. استفاده از این شیوه برای طراحی فضاهایی که از ابعاد کوچکی برخوردار هستند، کاملا ایده ­آل است. از این رو می­ توان این سبک هنری را پاسخ دقیقی به نیاز بشر در دنیای امروزی دانست.

تمام مولفه­ های به کار گرفته شده در این سبک از ویژگی سادگی برخوردار هستند و خبری از تجمل و المان­ های فاخر فریبنده در این شیوه طراحی دکوراسیون نیست. نکته مهمی که در طراحی دکوراسیون به سبک مدرن باید مورد دقت واقع شود، توجه به کاربردی بودن فضا در عین زیبا بودن آن است. در طراحی به سبک مدرن صرفا از مولفه­ هایی استفاده می­ شود که کاربردی و عملگرا هستند. در دکوراسیون مدرن اغلب از طیف رنگی خنثی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: جدیدترین مدل فرش پذیرایی

انواع فرش مدرن و اصول انتخاب فرش برای دکوراسیون مدرن

فرش­ ها به دو دسته سنتی و مدرن تقسیم بندی می­ شوند و افراد باید فرش ایده ­آل خود را در تناسب با سبک دکوراسیون فضای مورد نظر تنظیم نمایند.
فرش­ ها به دو دسته سنتی و مدرن تقسیم بندی می­ شوند و افراد باید فرش ایده ­آل خود را در تناسب با سبک دکوراسیون فضای مورد نظر تنظیم نمایند.

برای به کارگیری صحیح قواعد انتخاب فرش در دکوراسیون مدرن لازم است ابتدا انواع فرش معرفی شوند تا علاقه­ مندان بتوانند با آگاهی کامل انتخاب درستی انجام دهند. به طور کلی فرش­‌های عرضه شده در بازار ایران به دو دسته سنتی و مدرن تقسیم بندی می ­شوند. منظور از فرش ­های سنتی، فرش­ هایی با طرح و نقشه فرش دستباف اصیل ایرانی است. این فرش­ ها از طرح های بته، جقه و نقشه های اسلیمی زیبا و ظریف تبعیت می­ نمایند. دسته دوم مربوط به فرش­‌هایی با طرح نوین و جدید هستند که با سبک ­های طراحی دکوراسیون متداول امروزی همخوان و متناسب هستند. این فرش­‌ها از طرح­‌های فانتزی برخوردار هستند که به راحتی با هر دکوراسیون و دیزاینی هماهنگ می­ شوند.

تنوع در بازار فرش‌ ­های مدرن بسیار زیاد است. برخی از محبوب­ ترین طرح ­های فرش مدرن عبارتند از:

  • فرش‌های شگی

فرش مدرن شگی، گرم و لطیف، مناسب برای استفاده در تمام فضاها
فرش مدرن شگی، گرم و لطیف، مناسب برای استفاده در تمام فضاها

فرش شگی یا پرز بلند یکی از انواع فرش­ های مدرن هستند که در تهیه آن‌ها از الیاف­‌هایی با جنس‌­های مختلفی استفاده می‌­شود. این الیاف می­‌توانند یکی از انواع آکریلیک، پلی استر، پشم و پلی پروپلین باشند. برای انتخاب فرش در دکوراسیون مدرن، فرش شگی گزینه خوبی است و استفاده آن در تمام فضاها مطلوب است . فرش شگی دارای سه نوع متفاوت است که عبارتند از تک رنگ، سه بعدی و معمولی که لازم است از آن‌ها به تناسب فضای مورد نظر استفاده شود.

  • فرش‌های فریز

دسته‌ای از فرش­‌های مدرن شباهت زیادی با فرش گلیم­‌های سنتی دارند و بدون پرز هستند. این فرش‌­ها با نام فرش فریز شناخته می­شوند. ویژگی اصلی این فرش ­ها بافت بسیار متراکم و فشرده آنها است که این محصولات را در برابر سایش و کوبیده شدن، مقاوم نموده است. بنابراین از قالی سبک مدرن برای داشتن دکوراسیون مدرن استفاده می‌شود.

فرش فانتزی دلوان کد 30201 زغالی برجسته درجه1فرش فانتزی دلوان کد 30201 زغالی برجسته درجه1
فرش فانتزی لیانا کد 4127 برجسته درجه1فرش فانتزی لیانا کد 4127 برجسته درجه1

فرش‌های شنل

فرش شنل نقطه مقابل فرش شنگی در دنیای فرش­ های مدرن است. وجود گل­‌های برجسته در طرح و نقشه، از مشخصه‌های اصلی فرش شنل است. این فرش‌­ها از لطافت و ظرافت بالایی برخوردار هستند و در عین حالا نظافت آن‌ها و پاک نمودن لکه­‌های ایجاد شده بر روی آن‌ها به سادگی صورت می­‌گیرد.

  • فرش‌های عروسکی

فرش­ های عروسکی، انواعی از فرش در دنیای مدرن هستند که کمبود کفپوش اتاق کودک را مرتفع نموده­ اند. این فرش­ ها که بدون حساسیت هستند با طرح­ها و نقشه ­های کودکانه به بازار عرضه شده­ اند و در طراحی آنها از شخصیت­ های کارتونی انیمیشن­ ها به شیوه منحصر به فرد و جذابی استفاده می­شود. در طراحی فرش­ های عروسکی قابلیتی در نظر گرفته می ­شود که فرش را از جذب آلودگی­ های محیطی دور می­کند.

فرش مدرن عروسکی، تکمیل کننده دکوراسیون اتاق کودک
فرش مدرن عروسکی، تکمیل کننده دکوراسیون اتاق کودک

فرش سبک مدرن کودک کد 7280 درجه 1

فرش کودک کد 7280 درجه 1

قالی سبک مدرن کودک کد 4059

فرش کودک کد 4059

حتما بخوانید: فرش اتاق کودک! چه چیزایی رو باید بدونیم

اصول و قواعد انتخاب فرش سبک مدرن

نکات انتخاب فرش در دکوراسیون مدرن که به تائید متخصصان و هنرمندان این عرصه رسیده است عبارتند از :

  1. در دکوراسیون مدرن از فرش­هایی با طرح­ های ساده و خلوت استفاده می ­شود. رعایت این نکته در فضاهای با ابعاد کم بسیار مهم است زیرا در صورت بی توجهی به این امر، فضای حاصله، کوچکتر از اندازه واقعی به نظر می‌­رسد.
  2. در طراحی دکوراسیون به سبک مدرن، رنگ‌­های خنثی مورد استفاده قرار می­‌گیرند.
  3. برای انتخاب فرش در هر فضایی باید به ابعاد فرش و محیط دقت شود و لازم است فرشی برای فضا انتخاب شود که از هر چهار طرف با دیوارها فاصله داشته باشد و تنها پایه جلویی مبلمان روی فرش قرار گیرد.
  4. در طراحی دکوراسیون به سبک مدرن می­توان روش سنتی پهن کردن فرش را نادیده گرفت و به جای یک فرش بزرگ از چند فرش کوچک­تر برای مفروش نمودن فضا استفاده نمود. ایجاد فضای خالی بین فرش‌­ها با یکدیگر و بین فرش و دیوارها می‌تواند سبب جذابیت چیدمان دکوراسیون گردد.
  5. در اتاق خواب‌ها اندازه فرش باید بزرگ­تر از اندازه تخت خواب در نظر گرفته شود تا بخشی از فرش بیرون از تخت قرار گیرد و فرد در زمان بیدار شدن از خواب از گرما و نرمی فرش بهره­ مند شود.
  6. از نظر قواعد انتخاب قالی سبک مدرن و خرید فرش باید اولین فعالیت طراحی دکوراسیون باشد.

 

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *