راجع به فرش ماشینی اکریلیک چه می‌دانید؟

فرش یا قالی یکی از مهم‌ترین وسایل مورد استفاده در میان مردمان می‌باشد. اصالت این محصول به ایران باز می‌گردد و به همین دلیل قالی ایرانی در سطح جهان شهرت زیادی دارد. علاوه بر آن این کالا در ایران نیز از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار بوده و از جمله کالاهای ضروری برای زندگی هر فردی محسوب می‌شود. به همین دلیل کمتر خانه‌ای در ایران پیدا می‌شود که یکدست فرش زیبا در آن وجود نداشته باشد. اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، تغییرات عظیمی در صنعت فرش‌بافی به وجود آمد. علاوه بر آن استفاده از مواد و متریال‌های گوناگون برای بافت فرش، به تنوع فرش‌های روانه شده به بازار افزود. در ادامه قصد داریم به معرفی فرش ماشینی اکریلیک بپردازیم و نکاتی را برای خرید آن بازگو کنیم.

فرش اکریلیک نزدیک‌ترین بافت را به فرش دستباف پشمی دارد.
فرش اکریلیک نزدیک‌ترین بافت را به فرش دستباف پشمی دارد.

نخ اکریلیک چه نوع نخی است؟

قبل از آن که به معرفی فرش اکریلیک بپردازیم، لازم است تا نوع نخ استفاده شده در این فرش را بهتر بشناسیم. همانطور که از نام این فرش مشخص است، نخ اکریلیک، نخی است که در بافت آن به کار برده شده است. الیاف اکریلیک از جمله الیاف مصنوعی هستند که از نفت به دست می‌آیند. پلیمری به نام پلی اکریلو نیتریل که دارای 1900 مونومر می‌باشد، پلیمر اصلی تشکیل دهنده الیاف اکریلیک می‌باشد. بافت نرم و سبک این الیاف به نخ پشمی طبیعی شباهت بسیار دارد. گرم بودن الیاف اکریلیک باعث شده تا برای بافتن قالی بسیار مناسب باشد. علاوه بر گرم بودن، قیمت بسیار مقرون به صرفه آن‌ها نیز از دیگر دلایل استفاده نخ اکریلیک در صنعت فرش‌بافی می‌باشد. این نوع نخ‌ها دارای خاصیت رنگ‌پذیری بسیار بالایی هستند که همین خاصیت، استفاده از آن‌ها را در صنعت فرش آسان کرده است. قابلیت شستشو و عدم ایجاد حساسیت در افراد از دیگر مزایای نخ اکریلیک می‌باشد که نمی‌توان آن‌ها نادیده گرفت.

فرش اکریلیک با مرور زمان دچار سائیدگی نمی‌شود.
فرش اکریلیک با مرور زمان دچار سائیدگی نمی‌شود.

از الیاف اکریلیک علاوه بر استفاده در بافت فرش ماشینی اکریلیک در موارد دیگری چون: بافت جوراب، روسری، ژاکت، چادر و انواع پارچه‌های تزئینی استفاده می‌شود.

مقاومت نخ‌های اکریلیک نسبت به مواد شیمیایی و سایر عوامل محیطی مانند تابش نور مستقیم خورشید، بید و چربی و… باعث شده تا نارضایتی از استفاده آن‌ها در صنعت پوشاک و فرش کم باشد.

قیمت مقرون به صرفه انواع فرش اکریلیک باعث شده تا بسیار محبوب باشد.
قیمت مقرون به صرفه انواع فرش اکریلیک باعث شده تا بسیار محبوب باشد.

چرا فرش ماشینی اکریلیک محبوب است؟

  • یکی از مرغوب‌ترین فرش‌های موجود در بازار، فرش اکریلیک می‌باشد. این نوع فرش‌ها نسبت به سایر انواع فرش، دارای طول عمر بالاتری هستند. به علت مقاومت بالای نخ‌های اکریلیک به کار رفته شده در بافت فرش اکریلیکی، آبرفتگی در بافت فرش به هنگام استفاده مکرر و شستشوی زیاد دیده نمی‌شود. در صورتی که در انواع فرش‌های دیگر، کوتاه شدن قد فرش در اثر شستشوی زیاد دیده می‌شود.
  • مقاومت بالای نخ ها، فرش را در برابر پاخوردن و آسیب‌های فیزیکی نیز مقاوم کرده است.
  • علاوه بر موارد گفته شده، نخ‌های اکریلیک با گذر زمان و شستشوی مکرر، رنگ خود را از دست نداده و بافت محکم خود را حفظ می‌کنند. به همین دلیل فرش ماشینی اکریلیک به مرور زمان رنگ پریده نشده و خاب فرش از بین نمی‌رود.
  • ویژگی شگفت‌انگیز دیگری که در فرش‌های بافته شده با نخ اکریلیک دیده می‌شود، مقاومت بسیار بالای آن‌ها در برابر سوختگی می‌باشد. فرش‌های اکریلیک  در صورتی که تحت تاثیر گرمای مستقیم و بسیار بالایی (مانند حرارت اتوی داغ) قرار بگیرند، به مدت 5 دقیقه گرما را تحمل کرده و هیچ گونه اثر سوختگی روی آن‌ها به جای نمی‌ماند. در صورتی که در سایر انواع فرش ها، سوختگی و تغییر رنگ فرش بلافاصله بعد از قرار گرفتن مقابل گرمای مستقیم قابل مشاهده می‌باشد.
فرش اکریلیک در برابر نور مستقیم خورشید مقاوم است.
فرش اکریلیک در برابر نور مستقیم خورشید مقاوم است.

چگونه فرش اکریلیک را از انواع غیر اکریلیک تشخیص دهیم؟

به طور کلی فرش‌هایی که در بازار وجود دارند از جنس‌های مختلفی شامل: اکریلیک هیت ست، بی سی اف، پلی استر، پلی پروپلین و اکریلیک می‌باشند. اما در میان تمامی جنس ها، شبیه‌ترین نوع فرش به فرش پشمی دستباف، همان فرش اکریلیک می‌باشد. اما چگونه فرش اکریلیک را برگزینیم؟ شاید تشخیص جنس مواد اکریلیک از غیر اکریلیک به ویژه جنس پلی پروپلین در فرش، برای افرادی که تخصص زیادی ندارند کمی مشکل باشد. اما در ادامه نکاتی را بیان می‌کنیم تا بتوانید فرش ماشینی اکریلیک را از انواع دیگر تشخیص دهید.

فرش اکریلیک خابی محکم دارد که با مرور زمان از بین نمی‌رود.
فرش اکریلیک خابی محکم دارد که با مرور زمان از بین نمی‌رود.
  • اولین نکته‌ای که می‌تواند به عنوان راهنمای شما برای تشخیص فرش اکریلیک از غیر اکریلیک عمل کند، ظاهر فرش می‌باشد. به ظاهر فرش توجه کنید، آیا ظاهری نرم و لطیف دارد؟ آیا شفافیت و روشنایی خاصی را در بافت فرش مشاهده می‌کنید؟ اگر پاسختان خیر است، باید بگوییم که احتمالا فرشی که مقابل شماست از نوع غیر اکریلیک است. زیرا همانطور که در بالا اشاره کردیم، الیاف اکریلیک به کار برده شده در فرش اکریلیک بافت بسیار نرم و لطیفی دارند.
  • بعد از ظاهر فرش به خاب فرش توجه کنید. فرش را لمس کنید و خاب آن را مورد بررسی قرار دهید. آیا هنگام لمس فرش، نخ فرش بهم چسبیده و سفت می‌باشد؟ یا به صورت دانه دانه از زیر انگشت شما رد می‌شود؟ نرم بودن نخ‌های اکریلیک در خاب فرش به خوبی خود را نشان می‌دهند. در الیاف اکریلیک در هم تنیدگی دیده نمی‌شود. خابی نرم با نخ‌هایی که به خوبی از یکدیگر جدا شده ‌اند، از مشخصه‌های فرش اکریلیک می‌باشد.
  • ویژگی سومی که باید به خوبی آن را بررسی کنید، بوی فرش ماشینی اکریلیک می‌باشد. هنگامی که فرش اکریلیک را بو می‌کنید، نباید بوی مواد خام نفتی و بویی شبیه به بوی پلاستیک را استشمام کنید. اگر چنین نیست و بوی تند مواد نفتی را از فرش استشمام می‌کنید، با فرشی غیر اکریلیک مواجه هستید.
  • در گام آخر برای تشخیص فرش اکریلیک آن را لمس کنید. با لمس فرش اکریلیک متوجه خواهید شد که دست به راحتی روی آن سر می‌خورد. اما در فرش‌های غیر اکریلیک دست تقریبا به فرش می‌چسبد.
  • فرش اکریلیک مرغوب فاقد پرزدهی زیاد می‌باشد و تنها در روزهای اول استفاده روی آن پرزهایی دیده می‌شود. این ویژگی باعث شده تا فرش اکریلیک ضد حساسیت باشد.
آثار رنگ پریدگی در فرش اکریلیک با مرور زمان مشاهده نمی‌شود.
آثار رنگ پریدگی در فرش اکریلیک با مرور زمان مشاهده نمی‌شود.

 

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *