مهم‌ترین نکات در انتخاب ابعاد فرش اتاق خواب

در خانه اکثر ما ایرانی‌ها کمتر اتاقی پیدا می‌شود که بدون فرش باشد. فرش جزو جدایی ناپذیر زندگی ایرانیان بوده و باعث روح‌بخشی به فضا می‌شود. در خانه‌ها دومین فضای مهم برای خرید فرش، اتاق خواب است. فرش اتاق خواب، جلوه‌ای زیبا و دوست‌داشتنی به آن می‌بخشد. علاوه بر زیبایی، بافت فرش موجب حس نرمی و خوشایندی به پایتان می‌دهد. همچنین فرش به عنوان یک عایق عالی در برابر سرما و صدا بوده و محیطی گرم و عاری از صدا را برای شما به ارمغان می‌آورد تا خوابی دلپذیر را تجربه کنید. فرش‌ها در طرح‌ ها و نقش‌های متنوع و با بافت‌ و اندازه‌های مختلف در بازار موجود می‌باشند. ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با توجه به ابعاد اتاق خواب خود، مناسب‌ترین فرش را برای آن انتخاب کنید.

انتخاب فرش با ابعاد مناسب برای اتاق خواب
انتخاب فرش با ابعاد مناسب برای اتاق خواب

نوع چیدمان اتاق

از مهم‌ترین نکات در هنگام خرید فرش اتاق خواب، نوع چیدمان اتاق بوده و باید از همان ابتدا مشخص باشد فرش کجا قرار است پهن شود تا با توجه به ابعاد همان منطقه، ابعاد فرش نیز مشخص شود. حالت‌های گوناگونی برای چیدمان فرش در اتاق خواب وجود دارد که هرکدام از آن‌ها، ویژگی‌های خاص خود را دارند. در کل ابعاد فرش را می‌توان براساس اندازه اتاق، ابعاد تخت و وسایل موجود در اتاق انتخاب کرد.

  1. پهن کردن فرش در زیر تخت خواب

نرمال‌ترین روش ممکن برای پهن کردن فرش، قرار گرفتن آن در زیر تخت خواب است. در این حلت به دو روش می‌توان ابعاد فرش را انتخاب کرد، یک فرشی را خریداری کرد که به طور کامل زیر تخت را بپوشاند و دوم اینکه، فرشی انتخاب شود که تنها دو سوم پایینی تخت فرش باشد و قسمت بالایی تخت خالی باشد. انتخاب هر یک از این موارد به سلیقه‌ شما بستگی دارد اما باید به ان نکته توجه کنید که در هر دو مورد باید حداقل فرش 30 الی 40 سانتی‌متر از هر سمت تخت بیرون بیاید و از هر سه سمت فرش قابل دیدن باشد.

فرش‌های 8 تا 10 برای انواع تخت خواب سلطنتی و مدرن، می‌تواند دو سوم پایینی تخت، نیمکت و فضای لازم برای اطراف آن را پوشش می‌دهد و فرش‌های 6 تا 8 متری برای پوشش‌دهی تنها دو سوم تخت خواب بدون نیمکت مناسب می‌باشد.

ابعاد فرش مناسب برای زیر تخت خواب
ابعاد فرش مناسب برای زیر تخت خواب
  1. پهن کردن فرش در تمامی اتاق خواب

برای اتاق خواب‌های کوچک، انتخاب یک فرش که سرتاسر اتاق را پوشش دهد، مناسب‌تر می‌باشد. البته از این روش در اتاق خواب‌های بزرگ نیز می‌توان استفاده کرد و مانعی از لحاظ قوانین دکوراسیون داخلی وجود ندارد. اما قوانینی لازم برای خرید فرش سرتاسری، باید توجه داشته باشید در اتاق خواب‌های کوچک، فرش باید حداقل 13 سانتی‌متر با دیوار فاصله داشته باشد، این عدد در اتاق‌ خواب‌های بزرگ به 20 سانتی‌متر تغییر می‌یابد. همچنین در اتاق‌ خواب‌های بزرگ بهتر است فاصله لبه فرش اتاق خواب با پایه‌های میز آرایش و میز‌ کار حداقل 8 سانتی‌متر باشد. فرش‌های 9 تا 12 متری اغلب هم برای اتاق‌ خواب‌های کوچک و هم اتاق‌ خواب‌های بزرگ برای پوشش‌دهی تمامی فضا کافی می‌باشد.

  1. پهن کردن فرش در اطراف تخت خواب

در اغلب موارد کف‌پوش اتاق خواب بسیار زیبا بوده و افراد تمایلی برای پوشاندن آن با فرش ندارند و گاهی نیز ممکن است با انتخاب فرش برای زیر تخت خواب، جلوه سرویس خواب کم شده و از زیبایی آن کاسته شود. در این بهتر است از فرش‌هایی برای دو طرف یا یک طرف تخت خواب استفاده کرد. بر طبق اصول طراحی نیز، بهتر است وقتی نشسته‌اید پاهایتان بر روی یک کف‌پوش نرم قرار داشته باشد و بر روی کف‌پوش سرد اتاق قرار نگیرد. در انتخاب این گونه فرش‌ها، بهتر است ابعاد طولی آن‌ها برابر با تخت خواب باشد و عرض فرش‌ها اندازه‌ای باشد که حداقل فاصله 13 سانتی‌متر با دیوار را رعایت کند.

پهن کردن فرش تنها در اطراف تخت خواب
پهن کردن فرش تنها در اطراف تخت خواب
  1. پهن کردن فرش در پایین تخت خواب

گاهی ممکن است انتخاب یک فرش بزرگ با ابعادی که قبلاً گفته شد، هزینه‌های زیادی را در بر داشته باشد و انتخاب به صرفه‌ای نباشد. در این حالت بهتر است از فرش‌های برای کنار تخت خواب و یا پایین تخت خواب استفاده کنید. قوانینی که در انتخاب ابعاد فرش برای پایین تخت خواب باید رعایت کنید این است که فاصله بین لبه فرش با دیوار کاملاً رعایت شود (حداقل 13 سانتی‌متر)، فضای کافی بین فرش، مبلمان و دیگر وسایل اتاق وجود داشته باشد و همچنین اگر تخت خواب دارای نیمکت است، تمامی آن را پوشش دهد.

استفاده از فرش برای جدا کردن فضاهای اتاق

اگر در چیدمان اتاق خود هیچ یک از موارد بالا را انتخاب نکره‌اید، می‌توانید مناطق را با استفاده از فرش به مناطق جداگانه تقسیم کنید. این کار برای اتاق خواب‌های بزرگ کاربرد دارد. اتاق باید به حدی بزرگ باشد که علاوه بر فضای تخت خواب، فضای نشیمن، کار، مطالعه و آرایش داشته باشد. ابعاد فرش‌های اتاق خواب باید به گونه‌ای باشد که هر یک از آن‌ها فضای خود را به طور کامل پوشش دهد.

جدا کردن فضاها با فرش‌های مناسب
جدا کردن فضاها با فرش‌های مناسب

به جنس کف‌پوش در هنگام خرید فرش اتاق خواب دقت کنید

همانطور که گفته شد جنس و طرح کف‌پوش می‌تواند در انتخاب ابعاد مناسب فرش اتاق خواب تأثیر داشته باشد. فرش‌هایی با ابعاد بزرگ برای کف‌پوش با طرح نامناسب با دکوراسیون اتاق بهترین انتخاب است. همچنین جنس فرش انتخابی باید با کف‌پوش اتاق خواب هماهنگی داشته باشد، به طور مثال فرش‌های ماشینی بر روی کف‌پوش سرامیک لیز می‌خورند و برای این فضا با هرگونه ابعادی مناسب نیستند مگر اینکه برای فرش، پدِ فرش تهیه شود. همچنین اگر کف‌پوش‌ها عایق هستند می‌توان از فرش‌هایی با ابعاد کوچک‌تر و نازک‌تر استفاده کرد مانند پهن کردن فرش در اطراف تخت خواب یا پایین آن.

استفاده از پد فرش برای جلوگیری از سر خوردن فرش بر روی کف‌پوش
استفاده از پد فرش برای جلوگیری از سر خوردن فرش بر روی کف‌پوش

جمع‌بندی

ابعاد مناسب فرش در اتاق خواب یکی از مواردی است که باید به آن توجه بسیار شود. با توجه به نکات بالا در قبل از خرید می‌توانید انتخاب بهینه‌تری را داشته باشید و در هزینه‌های خرید فرش اتاق خواب صرف‌جویی کنید. البته نکات دیگری نیز علاوه بر ابعاد در انتخاب فرش مهم هستند، مانند نوع الیاف فرش که به طور مثال فرش‌هایی از جنس ابریشم و خز جلوه بسیاری به اتاق خواب داده و دکوراسیون را جذاب‌تر می‌کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *