بررسی تفاوت شانه و تراکم در فرش

یک فرش ایرانی همیشه با استفاده از دو ردیف نوع نخ که شامل تاروپود است بافته می‌شود. رشته‌های تار به‌صورت عمودی در جهت شمال به جنوب و رشته‌های پود به‌صورت افقی یا غرب به شرق در میان تارها جایگذاری می‌شود. نخ‌های پود در حدفاصل ردیف‌های مختلف گره‌ قرار می‌گیرند. گره‌ها که الیاف یا پرزهای فرش را تشکیل می‌دهد از الیاف مصنوعی یا طبیعی از جمله پشم و ابریشم تشکیل شده‌اند که به دور یک تار در فرش پیچانده شده و پس از اتمام یک ردیف افقی، نخ پود ردیف بافته‌ شده را از ردیف بعدی جدا می‌سازد. در این میان با توجه به تعداد تار و گره‌های موجود در ردیف‌های عمودی و افقی دو اصطلاح شکل می‌گیرد با عنوان تراکم و شانه که در ادامه به تفاوت شانه و تراکم از سایت فروشگاه ایوان فرش خواهیم پرداخت.

تفاوت شانه و تراکم تعداد گره در جهت افقی و عمودی است
تفاوت شانه و تراکم تعداد گره در جهت افقی و عمودی است

شانه فرش چیست؟

همان‌طور که گفته شد فرش از گره خوردن الیاف به دور تارهای عمودی نخی شکل می‌گیرد. اما در هر فرش تعداد و میزان فشردگی تارهای کشیده شده متفاوت است و بر همین معیار میزان گره‌های الیاف فرش نیز متغیر خواهد بود. به عبارتی هر مقدار میزان تارهای کشیده در ابعاد مشخص عرضی بیشتر باشد به‌ تبع آن میزان گره‌های الیاف پیچ‌ خورده به دور تارها نیز بیشتر است. به تعداد گره‌های الیاف پیچ‌خورده به دور تار در هر متر، شانه فرش گفته می‌شود. بر اساس این تعریف فرش‌های موجود در بازار به چند دسته فرش‌های 700، 1200 و 1500 شانه تقسیم می‌شوند. این یعنی برای مثال، در یک فرش 700 شانه در هر متر عرضی، از 700 گره استفاده شده است. تفاوت شانه و تراکم در تعداد همین گره‌ها در جهت و ردیف افقی و عمودی است. برای درک بهتر به سراغ تعریف تراکم می‌رویم.

تفاوت شانه و تراکم در میزان فشردگی تاروپود
تفاوت شانه و تراکم در میزان فشردگی تاروپود

بیشتر بخوانید: تفاوت فرش ماشینی و دستبافت

تراکم فرش چیست؟

تراکم فرش می‌تواند ابزاری ارزشمند برای ارزیابی عملکرد طولانی‌ مدت فرش‌های مختلف باشد. این تنها عاملی نیست که هنگام جستجوی گزینه‌های بادوام باید در نظر بگیرید، اما تراکم می‌تواند به شما کمک کند فرش‌های مختلف را مقایسه کنید و فرش بادوام‌تر و باکیفیت‌تر را تهیه نمایید. برای درک تراکم، درک چگونگی بافته شدن فرش مفید است. فرش‌ها یا به‌صورت سنتی و به دست هنرمندان یا به‌صورت اتوماتیک به کمک ماشین‌های فرش‌بافی تهیه می‌شوند که در این صورت بسته به میزان تراکم و شانه فرش کیفیت فرش در مقایسه با فرش‌های دستباف قرار می‌گیرد. اما تراکم چیست و تفاوت شانه و تراکم چگونه است؟ همان‌طور که گفته شد، شانه از تعداد گره‌های موجود در یک ردیف عرضی در هر متر محاسبه می‌شود. برای محاسبه تراکم نیز از شیوه شمارش تعداد گره‌ها این بار در جهت طولی استفاده می‌شود بدین معنی که هرچه تعداد گره‌ها در هر متر در یک ردیف عمودی بیشتر باشد، تراکم آن فرش بیشتر و درنتیجه کیفیت بافت بهتر خواهد بود. تراکم فرش عامل اصلی محافظت از فرش در برابر سایش و پارگی است.

تفاوت شانه و تراکم در تعیین ارتفاع الیاف مؤثر است
تفاوت شانه و تراکم در تعیین ارتفاع الیاف مؤثر است

تفاوت فرش‌های 700، 1200 و 1500 شانه

ازآنجاکه قیمت فرش‌های ماشینی کمتر از فرش دستباف است. بیشتر افرادی که مایل به خرید فرش هستند سراغ فرش ماشینی ازجمله فرش 700 شانه می‌روند و به‌طورکلی یکی از مهم‌ترین وسایل جهیزیه عروس فرش ماشینی است و تقریباً در 90٪ خانه‌های ایرانی حداقل یک ‌تخته موجود است. اما آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که چرا فرش‌های ماشینی 700 شانه فروش بیشتری نسبت به سایر فرش‌ها دارند؟ یا فرق 700 و 1200 و 1500 شانه چیست؟ تا به این بخش، نقش شانه و تراکم در فرش ماشینی را دانستیم. با وجود اینکه با پیشرفت دستگاه‌های فرش‌بافی، فرش‌های جدیدی به بازار عرضه می‌شود، اما این سه نوع فرش ماشینی، یعنی فرش‌های 700، 1200 و 1500 شانه، هرگز از مد نمی‌افتند و در مقایسه با سایر محصولات، فروش زیادی دارند. در ادامه به تفاوت این فرش­ها و تفاوت فرش ۷۰۰ شانه با ۱۲۰۰با ۱۵۰۰در آن‌ها بیشتر می‌پردازیم.

تفاوت شانه و تراکم در میزان دوام فرش تأثیرگذار است
تفاوت شانه و تراکم در میزان دوام فرش تأثیرگذار است

حتما بخوانید: ویژگی فرش‌های نخ اکریلیک و پلی‌استر و تفاوت آن‌ها

فرش 700 شانه

فرش 700 شانه یکی از پرفروش‌ترین فرش‌های ماشینی موجود در بازار است که به روش‌های مختلفی ازجمله فرش‌های طرح 700 شانه و فرش‌های 700 شانه واقعی بافته می‌شود. فرش ماشینی طرح 700 شانه همان فرش 500 شانه با اندکی تغییر در دستگاه تولید است و با نام فرش طرح 700 به فروش می‌رسد. اما در بررسی تفاوت شانه و تراکم یک ارتباط ضابطه‌مند نیز وجود دارد. فرش 700 شانه با تراکم 2550 است که معمولاً در 8 و 10 رنگ در بازار موجود است. فرش ماشینی 700 شانه به دلیل دارا بودن ارتفاع بیشتر نخ از نرمی بالاتری در مقایسه با فرش 1200 و 1500 شانه برخوردار است و بدیهی است که این مقدار ارتفاع نخ باعث مقاومت و طول عمر بالای فرش ماشینی می‌شود. در فرش‌های ماشینی 700 شانه مخصوصاً فرش‌های کاشان، معمولاً از طرح‌های شیک و مدرن استفاده می‌شود که در آن‌ها رنگ‌های بسیار شاد و زنده به کار رفته است. با ورود به منوی سایت و انتخاب شانه فرش‌ها می‌توانید مدل فرش ماشینی 700 شانه و سایر فرش‌ها را به همراه قیمت و مشخصات مشاهده کنید.

تفاوت شانه و فرش عامل مهم در ظاهر و زیبایی فرش
تفاوت شانه و فرش عامل مهم در ظاهر و زیبایی فرش

فرش 1200 و 1500 شانه

فرش 1500 شانه با تراکم 4500 به دلیل تراکم و شانه زیاد از ارتفاع نخ کمتر اما متراکم‌تری برخوردار است و همین ویژگی باعث شده است که فرش ماشینی 1500 شانه به فرش دستباف نیز معروف شود. فرش‌های 1200 و 1500 شانه با 8 رنگ در بازار موجود است که به‌ نوبه خود زمینه‌ای زیبا و ظریف دارند. همان‌طور که می‌دانید تفاوت شانه و تراکم فرش با ارتفاع نخ خواب یک رابطه عکس است. هرچه تراکم فرش ماشینی بیشتر باشد، طول نخ خواب نیز کوتاه‌تر است. ارتفاع نخ خواب در فرش 1500 حدود 6 میلی‌متر و در فرش ماشینی 1200 حدود 8 میلی‌متر است.

تفاوت شانه و تراکم در میزان لطافت و نرمی فرش مؤثر است
تفاوت شانه و تراکم در میزان لطافت و نرمی فرش مؤثر است

تفاوت 700 و 1200 شانه

فرش ماشینی 700 شانه دارای نخ بلندتر است و معمولاً طرح‌های مدرن دارد، اما در فرش ماشینی 1200 شانه، نخ کوتاه‌تر است و معمولاً در این فرش‌ها از الگوهای سنتی و کوچک استفاده می‌کنند. فرش ماشینی 700 شانه از نرمی و لطافت بیشتری برخورددار است، اما فرش 1200 شانه نیز در طرح و رنگ، بسیار منحصر به ‌فرد است و نقش‌های نمایشی بیشتری دارد، به همین دلیل کسانی که زیبایی و ظرافت را عامل اصلی برای با خرید فرش ماشینی می‌دانند، به سراغ فرش 1200 شانه و 1500 شانه می‌روند و کسانی که قیمت فرش ماشینی و طول عمر آن برای آن‌ها مهم‌تر است فرش 700 شانه تهیه می‌کنند.

درنتیجه با بررسی تفاوت فرش ۷۰۰ شانه با ۱۲۰۰ در میان فرش ماشینی، قیمت فرش 700 شانه کمتر از فرش 1200 شانه است، زیرا هرچه تراکم فرش بیشتر باشد، قیمت فرش نیز بالاتر است. این عامل باعث شده فرش 700 شانه به‌عنوان پرفروش‌ترین فرش ماشینی شناخته شود و فروش بسیار بالایی داشته باشد. ناگفته نماند که فرش ماشینی 700 شانه به دلیل ارتفاع نخ بیشتر از دوام و ماندگاری بالایی برخورددار است و بهترین گزینه برای خانه‌های شلوغ است. البته نباید فراموش کنیم که نه‌تنها شانه و تراکم موجود در فرش باعث دوام و مقاومت آن می‌شود بلکه نوع نخ به کار رفته در فرش ماشینی نیز نقش مهمی دارد. در میان تمام فرش‌های موجود در بازار فرش، فرش ماشینی 100٪ اکریلیک، بهترین فرش است.

بررسی تفاوت شانه و تراکم یک اصل ضروری در هنگام خرید فرش ماشینی
بررسی تفاوت شانه و تراکم یک اصل ضروری در هنگام خرید فرش ماشینی

شاید برایتان مفید باشد: بهترین فرش ماشینی، گرانترین فرش است؟ 

جمع بندی

پس از خواندن این مطلب به طور کامل مفهوم شانه و تراکم را متوجه شدید وتفاوت شانه و تراکم و فرق بین فرش ۷۰۰ شانه با ۱۲۰۰ شانه را به خوبی درک کرده‌اید. اگر قصد خرید فرش با انواع شانه و تراکم را دارید حتما از محصولات ایوان فرش دیدن کنید. شک نداشته باشید که مدل دلخواهتان را پیدا خواهید کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *