راه های شناخت بهترین فرش ماشینی

دراین مقاله از فروشگاه ایوان فرش بامعرفی و مقایسه ی انواع فرش های ماشینی بایکدیگر از لحاظ کیفیت الیاف و جنس نخ‌ها وطرح و بافت به این موضوع می‌پردازیم که فرش‌های ماشینی ازنظرشانه وتراکم چه تفاوت هایی دارند وچه طور می‌توان با توجه به این مطالب بهترین فرش ماشینی خریداری کرد.

حال باید نکاتی را در نظر بگیریم که فرش ماشینی خوب چی بخریم اول از همه مشخص کردن کالای مورد نیاز خود است .

در زمینه فرش‌های ماشینی باید بدانیم نیت خرید چه نوع فرشی از جمله فرش مدرن، کلاسیک و… را داریم. فرش های ماشینی از نظر جنس الیاف و نخ به چهار دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از :

  1. فرش‌های ماشینی با الیاف پشم
  2. فرش ماشینی با نخ اکریلیک یا اکریلیک هیت ست شده
  3. فرش هایی که ازجنس پلی استر
  4. فرش هایی که با نخ پلی پروپیلن بافته شده‌اند

فرش ماشینی خوب چی بخرمتفاوت الیاف فرش ماشینی

فرش‌های ماشینی درجه یک اجتماعی از ویژگی‌های مرغوب در کنار یکدیگر دارند .

از لحاظ جنس الیاف بهترین فرش ماشینی از نخ اکریلیک خالص -نخ تار پنبه-پلی استر-نخ پود پنبه خالص بافت می‌شود.

فرش اکریلیک:

فرش‌های اکریلیک در بین فرش‌های ماشینی جز بهترین فرش‌ها محسوب می شود. فرش اکریلیک دارای طول عمر بیشتر در اثر استفاده زیاد از آن‌ها دچار آبرفتگی نمی‌شوند و در اثر شست‌وشو یا در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید تغییر رنگ نمی‌دهد و در برابر گرما مقاومت بالایی دارند.

فرش‌های اکریلیک دارای معایبی نیز هست که یکی از آنها پرزدهی می‌باشد که برای رفع این مشکل راه‌حلی نیز وجود دارد آن هم فناوری هیت ست می باشد .

حال به طور کامل به ویژگی های فرش اکریلیک می پردازیم.

فرش اکریلیک و ویژگی‌های آنویژگی های فرش ماشینی اکریلیک:

  • فرش های اکریلیکی دوام وماندگاری بالایی دارند .
  • این فرش‌ها دربرابر دما و حرارت مقاوم هستند .
  • نسبت به مواد شوینده وشست‌وشو مقاوم هستند و خراب نمی‌شوند .
  • بوی مواد شیمیایی و مصنوعی نمی دهند .
  • حساسیت زا نمی‌باشند .
  • براق و درخشان هستند .

فناوری هیت ست شدن فرش

در فناوری هیت ست شدن بافت درونی الیاف فرش در ریسندگی‌ها ریسیده شده و به وسیله حرارت و بخار تثبیت می‌شود.

فرش های اکریلیک به فرش های بدون پرز (فرش ضد حساسیت) معروف هستند. بنابراین در بین فرش‌های ماشینی فرش‌هایی که از جنس اکریلیک هیت ست شده می‌باشد به دلیل مرغوبیت وکیفیتی که دارا هستند طرفدار زیادی دارند. فرش‌های اکریلیک ویژگی‌های خاصی دارند مثلاً اگر یک اتو یا قابلمه داغ به مدت 5 دقیقه روی آن ها قرار بگیرند، کوچیک ترین آسیب به آنها وارد نمی‌شود. همچنین مهم‌ترین مزایای فرش اکریلیک خاصیت پرزدهی آن‌ها می‌باشد که در فرایند هیت ست شدن، نخ اکریلیک بدون پرز می شوند.

 شاید برایتان مفید باشد: بهترین فرش راه پله

فرش پلی استر(فیلامنت یا ابریشم مصنوعی)

برای بافت فرش‌های ماشینی از الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده می‌کنند. از تفاوت‌های فرش ماشینی و دستباف می‌توان به کاربرد الیاف طبیعی در فرش‌های دستباف اشاره کرد. به خاطر دلایلی مثل بالا بودن قیمت الیاف طبیعی و تفاوت شکل بافت فرش دستباف با فرش ماشینی نمی توان از این الیاف در فرش ماشینی استفاده کرد.

نخ پلی استر به دلیل زیبایی و درخشندگی که دارد باعث می‌شود که فرش ماشینی زیبایی و درخشندگی خاصی داشته باشند . الیاف پلی استر در مقایسه با پشم و اکریلیک از لحاظ قیمتی مناسب‌تر هستند و بعضی از اشخاص نخ پلی استر را به عنوان ابریشم مصنوعی می‌شناسند. همچنین نخ‌های پلی استر رنگ پذیری خوبی دارند و از تنوع رنگی بالایی برخوردار هستند .

فرش‌های پلی استر معایبی نیز دارند که عبارتند از :1- عمر کوتاهی نسبت به بقیه فرش ها دارند 2- به دلیل لطافتی که دارند در مقایسه با فرش‌های دیگر زودتر آسیب می‌بینند و استفاده از آن‌ها در مکان‌های پر رفت‌وآمد مثل راهروها، آشپزخانه‌ها و اتاق‌ها توصیه نمی‌شود. این نوع فرش‌ها بهتر است در مکان های کم رفت‌وآمد مانند: اتاق و نشیمن استفاده شود.

ویژگی های فرش ماشینی پلی استر فیلامنت یا ابریشم مصنوعی

  • دارای استحکام نسبتا خوب.
  • میزان جذب رطوبت پایین.
  • براق وشفاف.
  • قیمت مناسب.
  • مقاومت بالا دربرابر نور.
  • دارای چگالی برابر پشم.

بافت فرش های ماشینی عبارت اند از

  • نخ تار: نخ تار همان نخ چله می‌باشد که باعث استحکام و مقاومت فرش در جهت طول می‌شود که از الیافی چونفرش پلی استر و پنبه یا هردوی آن‌ها استفاده می‌شود .
  • نخ پود: نخ پود باعث استحکام فرش در جهت عرض می‌شود و نگهدارنده نخ خاب فرش و از جنس پنبه -پلی استر وجوت می باشد.
  • نخ خاب: نخ خاب تمام سطح روی فرش را پوشانده است در نخ خاب فرش‌های ماشینی از الیافی چون اکریلیک -پلی استر -پلی پروپلین می‌باشد

بافت فرش ماشینیفرش اکریلیک بهتر است یا فرش پلی استر

باتوجه به مطالبی که گفته شد بهترین فرش ماشینی در بازار فرش‌هایی هستند که از جنس اکریلیک هیت ست شده باشند. فرش‌های اکریلیک مزیت‌های بیشتری نسبت به دیگر الیاف مانند (پلی استر-پلی پروپلین-بی سی اف) دارند و به عنوان فرش درجه یک، آن را می‌شناسند.

تشخیص فرش اکریلیک از پلی استر و غیر اکریلیک

  • الیاف اکریلیک سر نخ واضح و دانه اناری دارند.
  • الیاف اکریلیک مقاومت بالایی در برابر نور و گرما دارند و می‌توانند در برابر یک اتوی داغ به مدت 5 دقیقه بدون اینکه آسیبی وارد شود مقاومت کنن.
  • الیاف اکریلیک دارای برگشت‌پذیری بالایی می باشد (مقاوم در برابر پا خوردن).
  • قیمت فرش‌های پلی استر نسبت به فرش های اکریلیک پایین تر می باشد.
  • وقتی بر روی فرش اکریلیک دست بکشیم الیاف به صورت دانه دانه از زیر دست رد می‌شود.

به چه روشی فرش مورد نظر خود را خریداری کنیم؟

در مرحله اول انتخاب فرش باید با توجه به مبلمان فضا و رنگ‌بندی مبلمان و پرده‌ها انجام شود به عنوان مثال اگر رنگ مبلمان خاکستری وکرم رنگ می‌باشد و رنگ خاکستری غالب فضا باشد، می‌توانیم از فرش کلاسیک کرم رنگ استفاده کنیم که کاملاً رنگ‌ها جلوه خوبی داشته باشند. همچنین فرش باید ازلحاظ سبک با مبلمان هم خوانی داشته باشد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *