5 دلیل اصلی کیسی فرش و جمع شدگی بخش‌های مختلف آن

ممکن است یک روز هنگامی که فرش خود را شسته‌اید، متوجه شوید در سطح فرش شما برآمدگی‌های ناموزونی شکل گرفته که سبب ظاهری نامرتب شده است و یا هنگامی که فرش خود را برای مدتی در محلی پهن کرده‌اید، مشاهده کنید که به مرور زمان حباب‌هایی بالا آمده در سطح  فرشتان پدیدار شود. در حالت دیگر، ممکن است مجبور باشید برای مدتی فرش خود را در گوشه‌ای تا خورده جمع کنید که در این صورت بعد از باز کردن مجدد فرش، با منظره نازیبای خط تاهای متعدد مواجه خواهید شد. این حالات ناخوشایند کیسی فرش یا کیست فرش نام دارد که ممکن است در فرش‌های تازه خریداری شده نیز دیده شود. اما علت چیست؟ در ادامه دلایل بروز این اتفاق را بررسی خواهیم کرد.

کیسی فرش سبب کاهش مقاومت الیاف آن می‌شود
کیسی فرش سبب کاهش مقاومت الیاف آن می‌شود 

شستشوی مداوم فرش‌ها

همان‌طور که گفته شد کیسی فرش حالات برآمده و چروک‌های شکل گرفته در سطح فرش است که دلایل مختلف سبب بروز آن می‌شود. یکی از این دلایل شستن فرش است. زمانی که فرش در معرض شستشوی مداوم قرار می‌گیرد به مرور آهار و خشکی خود را از دست می‌دهد و به بافتی شل تبدیل می‌شود. در این حالت، فرش به دلیل نرم شدن بافت تاروپود خود، به راحتی در اثر پا خوردن بر روی سطح حرکت کرده و در جایی که مانعی در مسیر آن باشد، دچار جمع شدگی و بالا آمدگی می‌شود. این حالت بیشتر در فرش‌های ماشینی قدیمی که حجم تراکم پایینی دارند دیده می‌شود. در این شرایط فرش به یک پارچه نازکی تبدیل شده که به راحتی جمع می‌شود.

شستشوی زیاد یکی از دلایل ایجاد کیسی فرش است
شستشوی زیاد یکی از دلایل ایجاد کیسی فرش است

رطوبت

اگر در یک آب‌وهوای مرطوب به‌خصوص در ماه‌های تابستان زندگی کنید ممکن است کیسی فرش بیشتری داشته باشید. وقتی رطوبت هوا به سطح فرش شما نفوذ می‌کند، باعث شل شدن بافت فرش و ایجاد و چین‌وچروک در سطح آن می‌شود. در صورت بروز این اتفاق این امکان وجود دارد که با فرا رسیدن فصل خشک، فرش به مرور صاف شود، اما در بیشتر اوقات این موج دائمی است. از طرفی، راه‌اندازی کولر آبی در طول تابستان و  باز نگذاشتن در و پنجره‌ها سبب تشدید رطوبت و نم خوردگی فرش می‌شود که در این صورت احتمال چین خوردگی فرش بیشتر می‌شود.

وجود رطوبت در فرش سبب به وجود آمدن کیسی فرش می‌شود
وجود رطوبت در فرش سبب به وجود آمدن کیسی فرش می‌شود

خشک کردن نامناسب فرش‌ها

همان‌طور که گفته شد خیس شدن فرش سبب شکل‌پذیری الیاف آن می‌شود. چنانچه بعد از شستشوی فرش، فرآیند خشک کردن در محل مناسب و به شیوه‌ای درست صورت نگیرد، سبب بروز کیسی فرش می‌شود. برای مثال ممکن است شما فرش خود را به یک قالی‌شویی بدهید و آن‌ها در فرآیند خشک کردن، فرش شما را بر روی سطحی ناهموار و سنگلاخ پهن کنند، در این صورت شما به هنگام تحویل فرش با منظره عدسی‌های برآمده در سطح فرش مواجه خواهید شد. ممکن است در ابتدا تعجب کنید که چگونه این اتفاق افتاده و در پایان پاک کننده فرش را مقصر بدانید، اما حقیقت این است که فرش شما در هنگام خیسی در سطحی ناهموار خشک شده است. بهترین کار در این شرایط این است که هنگامی که فرش اشباع از آب است، فرش را به حالت لول جمع نموده و اجازه بدهید در یک سطح شیب‌دار آب آن به طور کامل خارج شود، سپس درحالی‌که بخش زیادی از آب خود را از دست داده آن را در سطوح تا حد امکان صاف، آویزان و یا پهن کنید.

در صورت عدم وجود شرایط مناسب خشک کردن فرش بعد از شستشو، کیسی فرش ایجاد می‌شود
در صورت عدم وجود شرایط مناسب خشک کردن فرش بعد از شستشو، کیسی فرش ایجاد می‌شود

وجود وسایل و مبلمان سنگین بر روی فرش

به یاد داشته باشید که به هنگام جابه‌جایی وسایل سنگین از روی فرش، آن‌ها را هرگز نکشید. کشیدن مبلمان سنگین در سطح فرش ممکن است باعث کشیدگی و جمع شدگی فرش شود. برای جلوگیری از کیسی فرش، مبلمان را تا جایی که می‌توانید بلند و حمل کنید. در این شرایط می‌توانید از خانواده، دوستان یا همسایگان خود بخواهید که در بلند کردن وسایل به شما کمک کنند، اما هرگز به فکر کشیدن آن‌ها بر روی فرش نباشید.

کشیدگی وسایل سنگین بر روی فرش باعث شکل‌گیری کیسی فرش می‌شود
کشیدگی وسایل سنگین بر روی فرش باعث شکل‌گیری کیسی فرش می‌شود

نقص در بافت فرش

اکثر فرش‌های ماشینی به این دلیل که توسط دستگاه بافته می‌شوند کمتر دچار نقص هستند. اما در فرش‌های دستباف، ممکن است خطاهایی در بافت صورت بگیرد که به مرور سبب کیسی فرش یا لول شدگی حاشیه آن شود. چنانچه در هنگام بافت فرش، ارتفاع الیاف در یک سطح برش نخورد، ممکن است در بخش‌هایی که ارتفاع الیاف کوتاه‌تر است فرش دچار ضعف و جمع شدگی شود، و یا ممکن است در هنگام بافت بخش‌های حاشیه‌ای فرش، نخ‌های پود بیش‌ازحد کشیده شوند که این اتفاق ممکن است سبب لول شدگی زاویه‌های فرش شود. بنابراین به هنگام خرید فرش‌های به‌خصوص دستباف بررسی موارد این‌چنینی بسیار حائز اهمیت است، چراکه رعایت این اصول سبب افزایش سلامت و طول عمر فرش خواهد شد.

نقص در بافت فرش در حاشیه فرش و در الیاف آن می‌تواند کیسی فرش به وجود بیاورد
نقص در بافت فرش در حاشیه فرش و در الیاف آن می‌تواند کیسی فرش به وجود بیاورد

تأثیر و کیسی فرش بر طول عمر فرش و روش‌های برطرف کردن آن

چنانچه فرش شما دچار کیسی و چروک شود، به دلیل برآمدگی بخش‌های از الیاف، سایش زود هنگام در آن بخش‌ها صورت می‌گیرد که این مسئله سبب کاهش طول عمر مفید فرش خواهد شد. علاوه بر این ظاهر زشت و ناموزون فرش‌ها در این حالت از جلوه و زیبایی آن‌ها می‌کاهد. برای جلوگیری از این اتفاق می‌بایست از فرش‌ها در هنگام نم خوردگی تا زمان خشک شدن کامل، به خوبی مراقبت کرد و در صورت بروز چین و تاب در فرش پیش از آنکه این موج‌ها دائمی شود، در همان مراحل ابتدایی سعی در صاف کردن آن داشت. در فصل مرطوب رطوبت محیط را کنترل کرد تا نم محیط بر روی فرش ننشیند. اما هنگامی که کیسی فرش شما دائمی شد تنها راه پیش روی شما این است که فرش خود را به متخصصین این امر بسپارید تا با ابزار و تجهیزات مناسب عمل کشیدگی را بر روی فرش‌های شما انجام داده و چروک شدگی فرش را برطرف نمایند. اجازه ندهید کیست فرش‌هایتان کهنه و قدیمی ‌شود این اتفاق باعث کاهش اثربخشی فرآیند کشش می‌شود، بنابراین به‌محض مشاهده مشکلات جمع شدگی فرش، از متخصصین کمک بگیرید.  با رعایت این نکات ساده می‌توانید از چروکیده شدن فرش‌هایتان جلوگیری کنید.

عدم برطرف کردن به‌موقع کیسی فرش باعث دائمی شدن آن می‌شود
عدم برطرف کردن به‌موقع کیسی فرش باعث دائمی شدن آن می‌شود

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *