نحوه انتخاب بهترین رنگ فرش برای پذیرایی

پروسه انتخاب بهترین رنگ فرش برای پذیرایی گاهی با پیچیدگی همراه بوده و فرد را با چالش رو­به­رو می­نماید.
پروسه انتخاب بهترین رنگ فرش برای پذیرایی گاهی با پیچیدگی همراه بوده و فرد را با چالش رو­به ­رو می نماید.

فرش یکی از مولفه­ های اصلی تکمیل کننده دکوراسیون داخلی منازل ایرانیان است. صنعت فرش در سال­های اخیر رشد شایان توجهی داشته است که نتیجه آن را می­توان در تنوع بی­ نظیر بازار فرش مشاهده نمود. فرش­ های در دسترس در بازارهای سنوات اخیر، از نظر طرح و نقشه و رنگ گوناگونی مطلوبی دارند که این امر دست مصرف کنندگان را در زمینه انتخاب فرش باز گذاشته است. افراد می­توانند با صرف زمان محدود، به راحتی فرش ایده آل مورد نیاز خود را برگزینند.

تنوع بالا در عرضه فرش گاهی انتخاب را برای افراد دشوار و پیچیده می­سازد. حال اگر این انتخاب اختصاص به مهم­ترین بخش هر خانه یعنی پذیرایی داشته باشد، پروسه تهیه فرش حساس ­تر و طولانی ­تر خواهد شد. انتخاب بهترین رنگ فرش برای پذیرایی، افرادی را که با اصول طراحی دکوراسیون داخلی و روانشناسی رنگ آشنایی ندارند، دچار سردرگمی خواهد کرد. مطالعه مقاله پیش رو می­تواند راهنمای خوبی برای انتخاب و گزینش فرش مناسب برای پذیرایی و سایر بخش­ های منزل باشد.

عوامل موثر در انتخاب بهترین رنگ فرش برای پذیرایی

انتخاب فرش به عنوان عنصری تاثیر گذار و فاخر در طراحی دکوراسیون داخلی باید با توجه به عوامل خاصی صورت گیرد.
انتخاب فرش به عنوان عنصری تاثیر گذار و فاخر در طراحی دکوراسیون داخلی باید با توجه به عوامل خاصی صورت گیرد.

فرش عنصری اصیل و فاخر در منازل ایرانیان است که در رنگ­ها و طرح­های مختلف بافته و ارائه می­شود. برای بهره­ برداری از فضایی دلنشین و آرام بخش در منازل باید در انتخاب المان ­های مورد استفاده در طراحی داخلی دقت فراوان مبذول گردد. یکی از پارامترهای تاثیر گذار در ایجاد محیطی گیرا، فرش است که لازم است با سایر مولفه­ های تعریف شده در فضا، تناسب و همخوانی داشته باشد. جهت انتخاب بهترین رنگ فرش برای پذیرایی، باید عوامل مختلفی مورد توجه قرار گیرد که از آن میان می­ توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • ابعاد فضا

چنانچه فضای در اختیار ابعاد کوچکی داشته باشد، استفاده از رنگ­های روشن برای مفروش ساختن آن مناسب ­تر است زیرا فضای دلبازتری را ایجاد نموده و پذیرایی بزرگ­تر از آنچه هست، نمود پیدا می­کند. اگر پذیرایی وسیع بوده و مساحت آن قابل توجه باشد و سقف­ های مرتفعی برای آن در نظر گرفته شده باشد، فرش­ هایی با رنگ­ های تیره، ایده­ آل­ تر خواهند بود و جلوه زیباتری به محیط خواهند بخشید.

  • میزان مورد استفاده قرارگرفتن فرش

در انتخاب رنگ فرش باید به محل مورد استفاده قرار گرفتن آن کاملا دقت شود. فرش­های تیره برای محیط­ هایی که پرتردد هستند، انتخاب بهتری خواهند بود در غیر این صورت مصرف کنندگان نیازمند مراجعات مکرر متخصصین قالیشویی خواهند بود.

  • گردش رنگ در محیط

در طراحی دکوراسیون داخلی منازل، اغلب یک رنگ به عنوان رنگ اصلی برگزیده می­شود و برای انتخاب مولفه­ های دیگر محیط، از این طیف رنگی استفاده می­گردد. بهتر است رنگ فرش نیز با این رنگ غالب همخوانی داشته باشد. همچنین می­توان برای جلوگیری از ایجاد فضایی با رنگ­ های تکرار شونده، از رنگ های مکمل رنگ اصلی نیز برای انتخاب بهترین رنگ فرش برای پذیرایی استفاده نمود. شیوه مرسوم دیگری که در طراحی دکوراسیون مورد استفاده قرار می­گیرد، منظم نمودن  رنگ­ها از تیره به روشن است. یعنی برای انتخاب رنگ عناصر موجود از سمت تیره به روشن حرکت شود و رنگ­ های تیره برای کف به کار گرفته شده و رنگ­های روشن­ تر در بخش­های بالایی مانند مبلمان و اکسسوری­ ها مورد استفاده قرار گیرد.

  • علاقه ­مندی و سلیقه ساکنین منزل

یکی از مواردی که باید در انتخاب رنگ فرش پذیرایی لحاظ شود، سلیقه کاربران است. چنانچه کاربران به رنگی علاقه نداشته باشند، استفاده از آن به هیچ وجه توصیه نمی­شود حتی اگر به کارگیری از آن رنگ در گزینش فرش، مورد تاکید متخصصان طراحی و معماری باشد.

به کارگیری روانشناسی رنگ  در انتخاب بهترین رنگ فرش برای پذیرایی

توجه به روانشناسی رنگ­ ها و ویژگی­ ها و خواص هر رنگ، می ­تواند انتخاب بهترین رنگ فرش برای پذیرایی را تسهیل نماید.
توجه به روانشناسی رنگ­ ها و ویژگی­ ها و خواص هر رنگ، می ­تواند انتخاب بهترین رنگ فرش برای پذیرایی را تسهیل نماید.

از نظر روانشناسی استفاده از رنگ­های مختلف، احساسات متفاوتی را در افراد گوناگون بر می­ انگیزند. استفاده از رنگ ­هایی در ترکیب دکوراسیون منزل که با روحیه ساکنین آن متناسب باشد، می­تواند در ایجاد محیطی که تعاملات صمیمانه ­ای در آن جریان دارد موثر و سودمند باشد. همچنین هر رنگی حسی را به همراه خود در محیط منزل وارد می­کند و در شرایط روحی کاربران تاثیرگذار است به عنوان مثال رنگ سرمه ­ای از دید افرادی که صداقت در رفتار خود دارند، بهترین رنگ فرش برای پذیرایی محسوب می­شود. رنگ سرمه­ ای، رنگی آرام­بخش است و فشارخون و میزان ضربان قلب را کاهش می­دهد. این رنگ فضا را صمیمی و دلنشین نموده و اعتماد به نفس کاربران را ارتقا می­دهد.

رنگ سبز تداعی ­گر طبیعت در زندگی است و استفاده از فرشی با این رنگ، محیطی مملو از آرامش را برای ساکنین به ارمغان خواهد آورد. رنگ سبز قدرت تمرکز را افزایش می­دهد و به همین دلیل گزینه ­ای هماهنگ با فضای اتاق مطالعه است. فرش­های قرمز رنگ انرژی فضا را بالا می­برند و برای استفاده در فضای آشپزخانه کاملا ایده ­آل می­باشند. قرمز در دسته رنگ­های گرم قرار می­گیرد و به کارگیری فرشی با این رنگ برای فضای اتاق خواب توصیه نمی­شود.

فرش، اولین انتخاب برای طراحی  دکوراسیون

انتخاب فرش در طراحی دکوراسیون داخلی می­تواند در اولین مرحله و یا در مرحله نهایی صورت گیرد.
انتخاب فرش در طراحی دکوراسیون داخلی می­تواند در اولین مرحله و یا در مرحله نهایی صورت گیرد.

معماران ایرانی فرش­ ها را عناصر جدانشدنی از طراحی دکوراسیون محسوب می­ نمایند. انتخاب بهترین رنگ فرش برای پذیرایی در دو برهه زمانی امکان پذیر است. می­توان فرش را به عنوان اولین مولفه در طراحی دکوراسیون در نظر گرفت و سایر عناصر را در تناسب با آن گزینش نمود. آلن پو معتقد است که فرش، روح یک خانه است. مفهوم درک شده از این جمله این است که فرش مبنا و پایه طراحی داخلی منازل است که سایر پارامترها و مولفه ­ها را تحت تاثیر خود قرار می­دهد. با انتخاب فرش رنگ غالب مشخص شده و مسیر طراحی معین می­گردد.

زمان دیگری که می­توان برای انتخاب رنگ فرش لحاظ نمود، مرحله نهایی در طراحی دکوراسیون داخلی است. به عبارت دقیق­ تر در این حالت ابتدا مبلمان، پرده و سایر عناصر مورد نظر برای چیدمان فضا، مورد گزینش واقع می­شوند و در نهایت فرش به عنوان جز تکمیل کننده به طراحی اضافه می­گردد. در این شیوه، گزینش طرح و رنگ فرش وابستگی زیادی به سایر المان­ ها خواهد داشت.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *